Tesla har satt ordentlig fart på elbilsutvecklingen hos biltillverkarna. Mercedes utvecklar just nu en ”spännande” elbil, bekräftade utvecklingschefen härom dagen och Audi ska lansera elsuven E-tron Quattro.
BMW vill förstås inte vara sämre. Det finns planer på en ny modell i i-serien kallad i5 men det verkar inte som att BMW:s ”vanliga” modeller får eldrift. 3-serien, 5-serien och 7-serien kommer som laddhybrider men inte som helt eldrivna modeller.
Vi kan alltså sluta hoppas på en eldriven version av BMW 7-serie. Åtminstone enligt BMW:s forsknings- och utvecklingschef Klaus Fröhlich. I en intervju med tidningen Automobil Produktion berättar han att en eldriven 7-serie skulle ge en betydligt kortare räckvidd än 7-serieköparna kräver och att batterierna skulle lägga på för mycket vikt.
Då är det mer troligt att 3-serien, 5-serien och 7-serien kommer som bränslecellsbilar. Det innebär att de kan tankas på några minuter och att räckvidden blir längre än för elbilar.
Hos BMW är det alltså i-modellerna som ska vara innovativa och nyskapande. 7-serien har en annan kundgrupp med köpare som kräver ”state of the art”-prestanda på alla områden, enligt Klaus Fröhlich.
”För att uppnå en räckvidd som är tillräcklig för våra kunder i en helt elektrisk bil i den här klassen – 60 mil – måste vi ha batterier som väger flera hundra kilo. Då hamnar vi på över 2,5 ton. Det skulle få hela konceptet ur balans – kördynamiken som är så typisk för BMW, och som våra kunder värdesätter, skulle försvinna”, säger han.