Bilförsäljningen går som tåget – men det finns en bilklass som tappar

Det finns en oroande trend i bilförsäljningen, enligt BMW. Allt färre köpare väljer en öppen bil.
Annons

Det går strålande bra för många av de biltillverkarna som kallar sig själva ”premiumtillverkare”. Försäljningen pekar rakt uppåt och i vissa fall har försäljningen av premiumbilar ökat mer än dubbelt så mycket som de bilmärken som inte klassas som premium.

Hos BMW är det framför allt de mindre modellerna, som 1-serien, X1 och Mini, som driver på försäljningen och som lockar köpare från andra bilmärken.

Men det finns ett segment som inte alls visar samma positiva siffror. 

”Öppna bilar har verkligen minskat. Cabrioletmodellerna har faktiskt återhämtat sig en del de senaste två åren men roadstermodellerna fortsätter minska”, säger Ian Robertson, som är styrelseledamot i BMW med ansvar för försäljning och marknadsföring, i en intervju med Automotive News.

Som synes väljer Ian Robertson att skilja på cabrioletmodeller (till exempel 2-serie och 4-serie) och roadsterbilar (som Z4, som ska vara ”sportigare”).

Enligt honom utsätts roadsterbilar för konkurrens från alla typer av sportbilar. Men det finns en annan anledning till att öppna bilar fortsätter tappa köpare – en anledning som är riktigt oroande för BMW.

”Roadsterbilar säljs främst i vissa europeiska länder och i USA. Det finns i princip ingen marknad för öppna bilar i Asien.”

Öppna bilar har tidigare varit en möjlighet för biltillverkarna att öka på försäljningsmarginalen. Även om många cabbar är dyra att utveckla kan biltillverkaren samtidigt ta betydligt mer betalt än för en motsvarande sedanmodell eller halvkombi.

Men det verkar alltså är på väg att förändras.

Annons
Annons
Rulla till toppen