Direkt: ”Passat Alltrack så bra att jag blir irriterad”

Just nu provkör vi helt nya Volkswagen Passat Alltrack som lär bli en ny Sverigefavorit.
Annons

• Hej Erik, du är i München och kör nya Passat Alltrack. Hur är den?
”Ja, vad ska jag säga? Den här bilen är så bra att jag blir irriterad. Den är bekväm, rymlig, snabb, praktisk, gedigen, prisvärd, användarvänlig – ja, you name it. Det är tur att Volkswagen inte har lika bra driftsäkerhet som Toyota, för då hade det inte varit kul längre. Då hade det bara varit att kapitulera för den tyska biljätten.”

Behöver du verkligen en Passat Alltrack? Här är nya Golf Alltrack

• Berätta lite om den!
”Jag har kört GTS-versionen med 240 hästkrafter. Den har ett vridmoment på 500 Nm så det skjuter det på bra hela vägen upp till 200 km/h. Men samtidigt åker man väldigt bekvämt, tyst och sofistikerat.”

”Sedan har vi kört på leriga traktorstigar och fyrhjulsdrivningen är både rolig och effektiv. Jag har också kört 190-hästarsdieseln som blir tjänstebilsfavoriten. Även den är kanon.”

• Vad är bäst med bilen?
”Det är det ställbara chassit, DCC. Erbjuder kunglig komfort eller en trevlig och fast körupplevelse. Detta är standard på TSI 220 och GTS 240, men kostar 16.800 kronor till GT 190.”

• Vad skiljer Alltrack från vanliga Passat?

”Så klart den tilltuffade looken med plastdetaljer och höjd markfrigång. Nya Alltrack är 27,5 millimeter högre än vanliga kombin, totalt 174 millimeter över marken. Förra generationen Alltrack hade en markfrigång på 165 millimeter, så det här är lite mer suv-attityd.”

Volkswagen Passat Alltrack pris

Instegspriset för Volkswagen Passat Alltrack är 333.700 kronor, alltså precis under 7,5 basbelopp. Fyrhjulsdriftssystemet 4Motion och automatlådan DSG är standard. Alla priser på Volkswagen Passat Alltrack hittar du här.

Hela provkörningen av Volkswagen Passat Alltrack publiceras i ett kommande nummer av auto motor & sport.

Direkt:
Annons
Annons
Rulla till toppen