Porsche Mission E tar sikte på Tesla – snart färdig

En fyrsitsig elbil med 600 hk, 50 mils räckvidd och en laddtid på endast 15 minuter – det är Porsche Mission E. När Porsche nu presenterar en renodlad elbil gör man det på sitt eget sätt. Dubbla elmotorer gör Mission E fyrhjulsdriven vid behov och batterierna har en spänningsnivå på 800 volt – dubbelt så mycket som Tesla. Porsche Mission E kan serieproduceras, om några år.

Kan det vara den här bilen som stjäl showen i Frankfurt? Kanske, Porsche gör i alla fall sitt bästa för att skaka om mässbesökarna med en bil som man i stort sett lyckats hålla helt hemlig. Det fanns rykten om en kommande konceptbil, men inte ens på det teknikseminarium som Porsche höll i torsdags på Hockenheim antyddes något om en elbil i Frankfurt.

Nåväl, nu är Porsche Mission E presenterad på "VW Night", som alltid brukar hållas kvällen innan den stora mässan öppnar. Som vi ser är det här något som designmässigt och tekniskt ansluter till både supersportbilen 918 Spyder och racebilen 919 Hybrid (vinnaren på Le Mans i år). Samtidigt är Porsche Mission E rymlig som Panamera och har prestanda i klass med 911 Turbo. En verkligt gränsöverskridande bilmodell och Porsche första renodlade elbil sedan Ferdinand Porsches första bilmodell, den så kallade "Lohner-Porsche" från år 1900.

Porsche Mission E har två elmotorer med en sammanlagd toppeffekt på 600 hk. 0–100 km/h går på "under 3,5 sekunder" och sprinten 0–200 km/h ska gå på under tolv sekunder. Porsche är noga med att påpeka att dessa prestanda finns tillgängliga flera gånger i rad, prestanda avtar alltså inte. Något som vi inte kan tolka på något annat sätt än som en känga åt Teslas håll. Simuleringar indikerar att Porsche Mission E bör komma under åtta minuter i varvtid på Nürburgring.

Porsche Mission E är i grunden bakhjulsdriven men vid kraftig acceleration används också motorn på framhjulen, eller om det råder halka. I övrigt används främre motorn för att regenerera bromskraft till energi som kan användas för att fylla på batteripaketet.

Körsträckan anges till "över 500 kilometer" och laddtiden för att kunna köra 40 mil är bara 15 minuter. Att batterierna kan laddas upp till 80 procent på endast en kvart beror på att man gått upp i spänningsnivå till 800 volt, vilket är cirka dubbelt så högt som det område de flesta elbilar håller sig kring. 800 volt är givetvis inte helt okomplicerat, det kräver en transformering från de 400 volt man har i ett trefasuttag och sedan en övergång från växelström till likström.

Med 800 volt har man också möjligheten att använda mindre area i kablaget till batteripaketet. Hög spänning (volt) minskar i motsvarande grad strömmen (ampere).

Porsche Mission E bygger på en helt egen plattform som inte ska delas av andra modeller. Bottenplattan som också utgör "lådan" till batteripaketet är gjord i kolfiber, höghållfast stål och aluminium. Det vi ser premiärvisas i Frankfurt är ett koncept, men med klar potential att kunna byggas i framtiden, kanske 2018, ungefär som Porsche 918 Spyder var när den visades första gången 2010.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Sätt den här i serieproduktion, Porsche!
614
16