Prov: Nya Audi A4 känns som en ”A8 Light”

Sist ut i generationsväxlingen är Audi A4, som fått tuff konkurrens av BMW 3-serie och Mercedes C-klass. Erik Trulsson rapporterar från den första provkörningen och är imponerad – det här känns som en A8 fast i mindre format. Men visst finns det negativa saker också mitt i allt det roliga.
Annons

• Erik, du körde ju Audi A4 i helgen. Hur var det?
”Jo, det var imponerande. Audi har verkligen förbättrat A4 på alla punkter som var den tidigare modellens svagheter. Dessutom har Audi byggt en helt ny bil med mycket avancerad teknik.”

• Vad är det som har blivit så mycket bättre?
”Framför allt är det chassit. Det finns massor av köpare som föll i fällan och köpte förra generationen A4 med sportchassi, vilket gjorde bilen värdelös. Nu finns det inte bara ett, utan två olika avancerade ställbara chassin till A4. Och de är fullständigt briljanta. Ett av de två är ett ställbart sportchassi som är tio millimeter lägre och lite fastare satt. Men det är fortfarande ljuvligt bekvämt i komfortläget.”

• Okej, vilka är de andra starka punkterna?
”Styrningen är numera både behaglig och exakt med en lagom avvägning. Dessutom är den dynamiska styrningen inte lika svår att anpassa sig till utan känns mer naturlig. Understyrningen är också i princip utrotad. Nya A4 har massivt grepp vid hård körning på kurviga vägar. Särskilt med fyrhjulsdrift. Baksätet har också fått rejält med extra benutrymme.”

Prov: Nya Audi A4 känns som en ”A8 Light”
Erik stortrivs i den nya Audi A4 och kvalitetskänslan är – som väntat – mycket hög. Men smakar det så kostar det…

• Hur är intrycket av bilen överlag?
”Den känns ju väldigt välbyggd och fin. Ljudnivån är det lägsta jag har varit med om i en mellanklassare och Audi säger att den är på samma nivå som i en A8. Materialvalen är så klart utsökta och vippknapparna för klimatanläggningen har nu fått en touchfunktion.”

• Påminner den inte lite om Q7 i inredningen?
”Jo, mycket är hämtat från Q7. Så nu kan man få samma grejer i en mellanklassare som i den enorma lyxsuven. Även alla assistanssystem är samma som sitter i Q7. Av 31 system som finns i Q7 är 30 av dem tillgängliga till A4.”

• Häftigt. Vad är du mest imponerad av?
”Vi körde en 3,0 TDI quattro. Och den drivlinan kan vara det finaste som finns i den här klassen. Treliterssexan är mumsig och den åttaväxlade ZF-lådan är fullkomligt briljant. Man slipper dubbelkopplingarnas hetsväxlingar och kan rida på vridet. Den här bilen känns verkligen som en stor och lyxig premiumvagn. Men så kostar den också en slant, särskilt om man ska lasta på all göttig utrustning.”

Annons
Annons
Rulla till toppen