Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Under Frankfurtsalongen presenterar Ford det vi väntat på, prestandasiffrorna för nya Focus RS. 0–100 km/h går på 4,7 sekunder, toppar 265 km/h och Focus RS får ett mycket konkurrenskraftigt pris. Dessutom har bilen fått OK-stämpel av Ken Block – bara en sån sak!
Annons

Ford överraskade oss alla med att utrusta nya generationen Focus RS med fyrhjulsdrift, något man tidigare inte använt. Bit för bit har Ford presenterat informationen kring den nya bålgetingen och nu får vi äntligen veta prestandasiffrorna och priset.

Med hjälp av 350 hk i turbofyran och tillfälligt 470 Nm (i 15 sekunder, annars 440 Nm) ska tiden 0–100 km/h klaras av på 4,7 sekunder. Någon begränsning vid 250 km/h finns inte och Focus RS fortsätter upp till en toppfart på 265 km/h. Driftingstjärnan och rallyföraren Ken Block visade upp Focus RS under Goodwood-festivalen i somras och sa då att bilen ”nått en ny nivå och verkligen är kul att köra.”

Ford Focus RS får en ny typ av fyrhjulsdrift som vi sannolikt får se även på andra modeller. Dubbla lamellpaket i bakaxeln ger möjlighet till aktiv momentstyrning, ”torque vectoring” som det heter inom bilindustrin. Vid kurvtagning kan ytterhjulen ge extra kraft och styra in bilen utan oönskad understyrning, samtidigt som systemet kan få bort oönskat hjulspinn på innerhjulet vid accelerationen ut ur kurvan genom att återigen lägga mer kraft på ytterhjulet där bästa greppet finns.

Fyrhjulsdriftens elektroniska styrning uppdateras 100 gånger per sekund och tar hänsyn till en mängd parametrar som styrvinkel, trottelöppning, krängning, g-krafter, bromsar, hjulspinn och temperatur (är det vinter eller sommar?). För första gången på Focus RS finns det olika körprogram som föraren kan välja för att förändra karaktären i fyra lägen. Ett av dessa är ”Drift Mode”, vilket demonstreras i Fords reklamfilmer.

Focus RS hamnar i ett tufft gäng där vi redan hittar Audi RS 3 Sportback med 367 hk och 465 Nm, Audi S3 Sportback med 300 hk och 380 Nm, uppdataerade Mercedes AMG A 45 med 381 hk och 475 Nm, BMW M135i xDrive med 320 hk och förmodligen också en BMW M2 snart med cirka 370 hk. Volkswagen Golf R har ”bara” 300 hk men VW har bekräftat att man ska göra verklighet av konceptbilen Golf R 400 med en bit över 400 hk.

Priset i för Focus RS blir 384.300 kronor kronor. En Golf R (4WD, 300 hk) kostar från 384.000 kronor, vilket indikerar att svenska Ford utgått från den modellen vid prissättningen.

Försäljningen av Ford Focus RS inleds i Storbritannien under hösten och leveranserna till kund ska starta under första kvartalet 2016.

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Ford Focus RS är brutalsnabb – och rena fyndet

Annons
Annons
Rulla till toppen