Dieselgate: Så fuskade VW med avgasutsläppen – och fler kan följa

Nyheten att Volkswagen fuskat med avgascertifieringen i USA slog ner som en bomb, men är egentligen gamla nyheter. Tekniken för fusket har varit känd länge och VW-fusket upptäcktes redan sommaren 2014. Fler biltillverkare kan ha manipulerat siffror på liknande sätt och bevisen på detta ser vi redan i de flesta storstäder där NOx-nivåerna ökat dramatiskt.

Dieselgate: Så fuskade VW med avgasutsläppen – och fler kan följa
I labbmiljö kan man simulera de flesta klimat. Men tester av avgasutsläpp och förbrukning för dieselmotorer görs bara i rumstemperatur.

De av er som läser auto motor & sport regelbundet och följer nyhetsflödet här på sajten minns artikelserien "Bränslebluffen" som vi inledde hösten 2013. Då visade vi hur bilindustrin under flera år använt allt mera kreativa metoder för att förbättra förbrukningssiffror och CO2-utsläpp (koldioxid). Något som våra läsare och vanliga konsumenter också upplevt – de officiella förbrukningssiffrorna stämmer inte alls med den verkliga bränsleåtgången. Det skiljer 30–50 procent, ibland mer.

När ingenjörerna förflyttar sina testmetoder över till det "kreativa området" hamnar man farligt nära det som inte längre är att tänja gränser utan rent fusk. Då blir det väldigt frestande att kanske ta ett steg till, från gråzon till förbjuden zon. Och det klivet har alltså Volkswagen tagit, med förödande konsekvenser för förtroende och image.

Nyheten om VW-fusket i USA – som kommit att kallas Dieselgate – slog ner som en bomb i förra veckan och när den här artikeln skrivs har de första ryktena börjat snurra om att högsta företagsledningen måste ta konsekvenserna. Anledningen till det är att de högsta cheferna inom VW Group, inklusive styrelsen, med all sannolikhet känt till fusket. Problemet med de väldigt höga halterna av kväveoxid och kvävedioxid, NOx, blev känt redan sommaren 2014 då West Virginia University's Center for Alternative Fuels, Engines, and Emissions (förkortas "CAFEE") blev ombedda av amerikanska myndigheter att göra avgastester.

Tidigt på året inleddes testerna och till skillnad från förut körde man bilarna på landsväg, inte i en laboratoriummiljö. Universitetets person trodde först att man gjort något fel för Volkswagens dieselmotorer uppvisade NOx-värden som låg 15 till 35 gånger över det tillåtna. Allting dubbelkontrollerades och referensfordon användes, men mätningarna var korrekta.

Ganska snart riktades misstankarna mot mjukvaran i motorstyrningen. På något sätt kunde bilmodellerna i vissa lägen gå över i ett "test mode" där NOx-värdena justerades ner till korrekt nivå. Men vid vanlig landsvägskörning var NOx-värdena alltså betydligt högre.

På ett mycket skickligt sätt räknade mjukvaran på egen hand ut när bilen testades och när den kördes som vanligt. "Test mode" aktiverades när inget styrutslag gjorts under en viss tid (bilen står alltså still på en rullande landsväg) samt temperaturen och lufttrycket var inom vissa intervall (= labbmiljö).

Hur högt upp i Volkswagens företagsledning fanns kunskapen om avgasfusket? Sannolikt var det inte en enskild ingenjör, som på bilden, som på eget bevåg gjorde "förbättringarna" i programvaran. Beslutet kom från högre ort, men hur högt?

I maj 2014 startades en formell utredning i USA som skulle utreda om fusket var avsiktligt utfört. Volkswagen fick ta del av resultatet och bemöta uppgifterna. I december 2014 meddelade Volkswagen att man utfört en återkallelse av nästan en halv miljon dieselbilar i USA för att förbättra programvaran.

Myndigheten California Air Resources Board, "CARB", fortsatte dock att kontrollmäta dieselmodeller från Volkswagen under våren 2015. NOx-värdena överskreds ändå, trots den förändrade programvaran. CARB krävde svar av Volkswagen, svar som dock uteblev och myndigheterna varnade då för att om inga förändringar skedde skulle flera av VW:s dieselmodeller inte bli godkända inför årsmodell 2016. Något som skulle innebära att cirka 25 procent av Volkswagens försäljning försvann. I det läget valde Volkswagen att medge att programvaran till motorstyrningen hade ett "test mode", alltså ett medvetet fuskläge där NOx-värdena sänktes.

Ett så här stort och allvarligt fel som skulle få mycket stora konsekvenser för Volkswagens försäljning kan inte ha varit okänt för ledningen inom VW Group. Det har man sannolikt känt till sedan mer än ett år tillbaka. Att koncernchefen Martin Winterkorn i söndags gick ut i media med budskapet "högsta prioritet" klingar en smula falskt, då han knappast kan ha varit omedveten om problemet innan. Martin Winterkorn är ingenjör i grunden och känd för att vara närmast besatt av tekniska detaljer. Att han inte skulle känna till den felaktiga programvaran blir svårt att bortförklara och det leder förmodligen till att han får ta konsekvenserna i Dieselgate.

Under tisdagen meddelade Volkswagen att det totalt i världen rör sig om elva miljoner bilar med "felaktig programvara". Var dessa bilar finns och hur de fördelar sig, liksom hur eventuella åtgärder ska se ut, är något som Volkswagen inte gått in på. Styrelsens verkställande utskott träffades under tisdagskvällen för att diskutera den uppkomna situationen. Styrelsen möts igen på onsdag och ordinarie styrelsemöte – med alla 20 medlemmar – sker på fredag.

Nyare bilmodeller från VW som klarar EU6 avgaskraven (i de flesta fall från årsmodell 2015 och framåt) har inte den felaktiga programvaran. De motorerna är anpassade till strängare krav med lägre NOx-utsläpp (från  180 till 80 mg/km), vilket innebär att de i de flesta fall försetts med AdBlue-insprutning. Genom att spruta in en liten mängd ureaämnen och använda en mer avancerad katalysatorrening går det att sänka avgasutsläppen rejält, dock till en merkostnad för konsumenten.

Så här ser avgasreningen som regel ut på dieslar från årsmodell 2015 och framåt, de som klarar nya EU6-avgasnormen (finns även på en del modeller som är några år äldre). Direkt efter turbon kommer den första katalysatorn som renar kolväten och kolmonooxid. En injektor sprutar in AdBlue-vätskan och därefter renas NOx i den andra katalysatorn. Slutligen fångas partiklarna i ett filter där de sitter tills de bränns bort vid vissa intervaller. Behållaren för AdBlue-vätskan brukar rymma tillräckligt för att räcka mellan två verkstadsbesök.

• Du kan läsa mer om Dieselgate på vår samlingssida om Volkswagens dieselfusk.

Alla artiklar om Bränslebluffen

Bränslebluffen del 1: Förbrukningssiffrorna är en bluff!
Bränslebluffen del 2: Så optimeras bränslesiffrorna

Bränslebluffen del 3: Siffrorna blir sämre varje år
Bränslebluffen del 4: Bilarna har blivit dumsnåla
Bränslebluffen del 5: Diesel på vintern – en miljöbomb
Unika siffror: Hur snål är din bil? Sök fram din modell här
Bilindustrins knep: Så sänker du förbrukningen

Läsarna: Tillverkarna fuskar om förbrukningen
Ny EU-rapport: "Bilindustrins kryphål sänker siffrorna"

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror att det finns "test mode" i programvaran hos fler biltillverkare.
566
102