Porsche avslöjar tekniken i Mission E

"En Porscheförare vill inte bara köra snabbt, även laddningen ska gå snabbt." De två kraven stod i fokus när Porsche utvecklade Mission E, den första sportiga elbilen som är allt annat än ett koncept. Som vi ser i bilder och text är Mission E konstruerad för att byggas. Precis som laddhybriden 918 Spyder, när den visades 2010.
Annons

Med en batteriteknik som ger en räckvidd på 40–50 mil är det många som kan tänka sig elbil istället för en konventionell bil med förbränningsmotor. Men sen kommer vi till det här med ”tankningen”. En tom bensintank fyller man på några minuter. Men är det acceptabelt att behöva stå och vänta kanske en timme innan batteripaketet är fulladdat igen?

Tesla Model S har kommit långt med en praktisk räckvidd på en bit över 40 mil och möjlighet att tanka in ytterligare 30 mil under cirka en halvtimmes laddtid (med Supercharger). Spänningsnivån ligger på 400 volt och likströmmen kring 300 ampere, vilket alltså ger 120 kW.

Tesla bygger som bäst ut sina Superchargers i både Sverige och Europa. Det är en unik kedja som bara är avsedd för de egna bilmodellerna Model S och snart också suvmodellen Model X. Om några år även Model 3.

Elbilen Nissan Leaf är ett annat exempel som har möjlighet att laddas med 480–500 volt likström, vilket gör att batteriet går från urladdat till 80 procent laddningsgrad på cirka 30 minuter. Det finns diskussioner om att skapa en europeisk kedja av laddstationer med runt 400–500 volt likström men det har varit svårt att ena alla kring en gemensam standard. Och de diskussionerna tröttnade alltså Tesla på tidigt och gjorde sin egen standard.

Porsche ville skapa något ännu bättre och till Mission E konstruerade man ett batteripaket med hela 800 volt i spänningsnivå. Kapaciteten anges till 300 kW och då förstår vi att Porsche även matar in mer ström (375 ampere). Med så mycket effekt blir laddtiderna riktigt intressanta, från urladdat till 80 procent laddningsnivå behövs bara 15 minuter. En kopp kaffe och kisspaus, i princip, vilket de flesta väl ändå behöver innan man kör ytterligare 40 mil.

Porsche avslöjar tekniken i Mission E
Porsche har skapat en mikrosajt där man kan dyka ner på djupet i alla tekniska detaljer. Skulle Porsche göra en så avancerad konstruktion bara för en konceptbil? Knappast! Klicka på bilden för att hoppa till mikrosajten.

Någon ”800V-standard” finns inte, det här är helt och hållet Porsches egen idé om hur framtidens elbilar bör se ut. Och speciellt mycket ”framtid” behöver det inte vara heller, under Frankfurtsalongen framkom det med all önskvärd tydlighet att Porsche Mission E kan seriebyggas innan detta decennium är slut. Tittar vi på konstruktionen är det helt uppenbart att Porsche aldrig skulle lägga så mycket resurser på en bil som bara ska visas upp som koncept. Mission E är om inte 100 procent färdig, så i alla fall skissad med stor noggrannhet för att kunna byggas inom några år.

Porsche har skapat en så kallad mikrosajt för att visa tekniken hos Mission E (klicka på länken för att öppna i nytt fönster). Sajten tar en evighet att ladda och har heller inte marknadsförts speciellt mycket, men är väl värd ett besök med sin snygga grafik och detaljerade information.

Förutom drivlinan får vi även se mycket av inredningen hos Mission E. En inte allt för djärv gissning är att det här är komponenter som vi snart får se i Porsches nya modeller. Huvudinstrumentet har kvar sina fem runda tavlor men är uppbyggd av en stor oled-skärm. Likaså finns de flesta funktioner samlade i en pekskärm på mittkonsollen.

Tekniska fakta om Porsche Mission E

Porsche Mission E har två elmotorer med en sammanlagd toppeffekt på 600 hk. 0–100 km/h går på ”under 3,5 sekunder” och sprinten 0–200 km/h ska gå på under tolv sekunder. Porsche är noga med att påpeka att dessa prestanda finns tillgängliga flera gånger i rad, prestanda avtar alltså inte. Något som vi inte kan tolka på något annat sätt än som en känga åt Teslas håll. Simuleringar indikerar att Porsche Mission E bör komma under åtta minuter i varvtid på Nürburgring.
Porsche Mission E är i grunden bakhjulsdriven men vid kraftig acceleration används också motorn på framhjulen, eller om det råder halka. I övrigt används främre motorn för att regenerera bromskraft till energi som kan användas för att fylla på batteripaketet.
Körsträckan anges till ”över 500 kilometer” och laddtiden för att kunna köra 40 mil är bara 15 minuter. Att batterierna kan laddas upp till 80 procent på endast en kvart beror på att man gått upp i spänningsnivå till 800 volt, vilket är cirka dubbelt så högt som det område de flesta elbilar håller sig kring. 800 volt är givetvis inte helt okomplicerat, det kräver en transformering från de 400 volt man har i ett trefasuttag och sedan en övergång från växelström till likström.
Med 800 volt har man också möjligheten att använda mindre area i kablaget till batteripaketet. Hög spänning (volt) minskar i motsvarande grad strömmen (ampere).
Porsche Mission E bygger på en helt egen plattform som inte ska delas av andra modeller. Bottenplattan som också utgör ”lådan” till batteripaketet är gjord i kolfiber, höghållfast stål och aluminium. Det vi ser premiärvisas i Frankfurt är ett koncept, men med klar potential att kunna byggas i framtiden, kanske 2018, ungefär som Porsche 918 Spyder var när den visades första gången 2010.

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Porsche avslöjar tekniken i Mission E

Annons
Annons
Rulla till toppen