Dieselgate: Här är motorn som Volkswagen fuskade med

En av Volkswagens vanligaste dieselmotorer har ett fuskläge som sänker utsläppen när bilen testkörs i laboratorium.

EA189-motorn klarar Euro 5-utsläppskraven. Enligt Volkswagen ska inga nyare motorer, som klarar Euro 6-kraven, ha det så kallade "fuskläget".

Avslöjandet att Volkswagen har fuskat med utsläppen på dieselbilar har inte undgått någon. Volkswagen erkänner att så många som elva miljoner bilar kan ha ett särskilt "fuskläge" som tillfälligt minskar utsläppen av kväveoxider när bilen utsläppstestas. Men i vanlig trafik kan utsläppen vara upp till 40 gånger högre.

Skandalen har blivit känd som Dieselgate.

Motorerna som detta gäller har internkod EA189. Det är en 2,0-litersmotor som funnits i många olika versioner hos Volkswagen, Audi, Skoda och Seat. Några av de mest använda versionerna har 140 och 170 hästkrafter.

Det här avslöjandet började dock i USA och där sitter motorn i Golf, Jetta, Jetta Sportwagen, Beetle och Audi A3 (årsmodeller 2009–2015) samt i Passat (årsmodell 2014–2015). Exakt vilka modeller och versioner som eventuellt kan ha samma typ av programvara här i Europa är inte helt klart.

När "fuskmotorn" ersattes hade Volkswagen sålt 488.123 bilar med EA189-motorn i USA under namnet "Clean Diesel". EA189-motorn använder en "NOx-fälla" som samlar upp NOx och använder ett tillfälligt bränsleöverskott för att omvandla NOx till vatten och kväve.

Den andra metoden att minska NOx-utsläppet kallas för SCR-rening. Det innebär att man sprutar in en noga avvägd mängd ureavätska – eller "AdBlue" som medlet heter i Europa – in i avgasröret. I de varma avgaserna omvandlas vätskan till ammoniak som reagerar med kväveoxiden, som omvandlas till vattenånga och kväve. NOx-reduceringen är mycket effektiv, cirka 90 procent. Nackdelen är att SCR-reningen fördyrar dieselmodellerna och ökar driftkostnaderna.

Eftersom de motorer som Volkswagen fuskat med inte använde AdBlue för att sänka NOx-utsläppen valde någon eller några inom företaget att installera det särskilda "fuskläget" istället, fram tills nyare motorer med AdBlue lanserades. Om inte NOx-fällan töms regelbundet sipprar överskottet ut genom avgasröret och den största fördelen är att man därmed sparar bränsle. Föraren upplever ingen skillnad och NOx-nivån märks inte på något påtagligt sätt, gaserna är både luktfria och osynliga, såvida man inte har speciell mätutrustning.

Så skröt Volkswagen om nya motorn

När Volkswagen lanserade motorn som vi nu vet har ett "fuskläge" beskrevs den som ren och modern. I pressmaterialet för Volkswagen Jetta från 2011 står att motorn har en så kallad NOx-fälla som Volkswagen kallar Storage Catalytic Converter.

"Det garanterar att denna TDI-motor klarar utsläppskraven för samtliga 50 stater i USA", skrev Volkswagen.

Motorn presenterades på en konferens i Wien 2008 och har marknadsförts under namnet BlueTDI i USA. Pressmeddelandet blir väldigt intressant att läsa så här i efterhand.

"Det är en av världens renaste och snålaste bilar i sin klass."

"Höga bränslepriser och en dramatisk förändring när det gäller miljömedvetenhet betyder att diesel blir alltmer attraktivt för amerikanska bilförare", sa Jens Hadler, då chef för drivlineutveckling på Volkswagen.

Enligt honom hade många amerikanska bilköpare väntat på en "superren dieselmotor som vår BlueTDI".

"Jag tror den här motorn kommer hjälpa dieseln att få sitt stora genombrott i USA eftersom den drar så lite och ändå kan köras så långa sträckor på en tank."

"Ingenjörerna i Wolfsburg har mött de hårda NOx-gränserna och minskat utsläppen genom att använda 'interna motormodifikationer', några av dem världsunika, för att montera in en underhållsfri NOx-fälla", skröt Volkswagen.

"Att köra en Jetta BlueTDI innebär att du kör en av de snålaste och mest miljövänliga bilarna i Amerika."

Fem miljoner bilar drabbade

Uppdatering 25/9

Dieselfusket har enligt den nytillträdde Volkswagenchefen Matthias Müller pågått i tio år, sedan 2005.

Nu står det också klart att det inte bara är amerikanska Volkswagenmodeller som är drabbade av dieselfusket, utan totalt fem miljoner bilar över hela världen, bland annat på den europeiska marknaden. Det framgår av ett pressmeddelande.

Vissa modeller har enbart den drabbade EA189-motorn, nämligen sjätte generationen Volkswagen Golf, sjunde generationen Volkswagen Passat och första generationen Volkswagen Tiguan.

"Som vi tidigare uppgett omfattas ingen av de nya personbilar från Volkswagen som klarar Euro 6-avgaskraven. Det innefattar bland andra nuvarande generationen Golf, Passat och Touran", står det i pressmeddelandet.

De kunder som kör en "fuskdieselmotor" ska kontaktas så snart som möjligt, lovar Volkswagen.

"Vi jobbar för fullt på en teknisk lösning som vi kommer presentera för våra partners, våra kunder och allmänheten så snabbt som möjligt. Jag kan försäkra er att Volkswagen kommer göra allt vi kan för att vinna tillbaka förtroendet hos kunderna, återförsäljarna och allmänheten", säger Herbert Diess, vd för Volkswagens personbilsdivision.

Det är fortfarande oklart hur många bilar som omfattas i Sverige.

I videoklippet nedan, som publicerades av Volkswagen under natten till onsdag, ber koncernchefen Martin Winterkorn om ursäkt för den felaktiga programvaran. Han berättar bland annat att han vet hur hängivna och ansvarsfulla medarbetarna är i koncernen och påpekar att de misstag som "några få har gjort" inte ska misskreditera allt annat arbete. Återstår att se hur många det var som egentligen kände till den programvara som fuskade fram de låga NOx-utsläppen.

Här kan du läsa om exakt hur Volkswagen fuskade med dieselutsläppen.

Här är testutrustningen från West Virginia University i USA som Volkswagen inte hade räknat med. Istället för att köra bilarna på rullar i labbmiljö testades avgasutsläppen på landsväg – vilket avslöjade chockerande höga halter av NOx. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror att försäljningen av dieselbilar kommer drabbas av det här avslöjandet (=gasa).
602
235