Den smarta planen bakom Statoils namnbyte

Statoilstationerna ska byta namn till Circle K. Det nya varumärket ska även ersätta Couche-Tards varumärken i USA. Stationerna i Norge och Sverige blir först i Europa med namnbytet.
Annons

Den smarta planen bakom Statoils namnbyte
Statoil försvinner – nya namnet blir Circle K.

Statoilstationerna i Skandinavien, Baltikum, Polen och Ryssland kommer från och med maj 2016 att heta Circle K. Det nya varumärket ska även ersätta Mac:s och Kangaroo Express i USA.

Anledningen till namnbytet är å ena sidan en del av ägarbytet som genomfördes 2012, då Couche-Tard köpte ”Statoil”. De nya ägarna har rätt att använda namnet Statoil till 2021.

Men planen med namnbytet är samtidigt att locka nya kunder, främst yngre och kvinnor. Statoil är starkt förknippat med bränsle, men numera är det inte bränslet bensinstation tjänar mest pengar på, det är snarare tillbehör, korv och kaffe.

– Statoil är ett starkt varumärke. Vår utmaning blir att skapa ett lika starkt varumärke på kort tid. Jag tror att sköter vi det här rätt har vi en möjlighet att behålla våra trogna kunder, men samtidigt nå en ny målgrupp i yngre personer och kvinnor. Det blir lättare att ta till sig butiksutbudet med Circle K. Statoil signalerar oljebolag, säger Statoils marknadschef Johan Backman till tidningen Resumé.

Mats Georgson, vd och varumärkesexpert på Georgson & co, tror att kunderna kommer att omfamna det nya namnet. 

– Jag ser ingen fara med det här, snarare en chans att göra något nytt, säger Mats Georgson till DN.

auto motor & sport-läsare är dock inte lika övertygade om det geniala i namnbytet, många upprörda kommentarer finns att läsa på ams Facebook-sida och i kommentarsfältet.

Josef Magnusson: ”För bökigt att uttala, Statoil rullar bra på tungan!”
Henrik Sandberg: ”Låter väldigt illa. Ett starkt varumärke som de flesta känner till går i graven.”
Ivan Backo Novicic: ”Katastrof”
Kurt Enström: ”Det nya namnet säger inget om vilka produkter de säljer: bensin eller diesel. I gamla namnet fanns ”oil”.”
Peter Carlsson: ”En cirkel plus ett K blir då… OK…”
Per Lyngemark är dock inne på samma spår som Statoils marknadschef: ”Bra byte! CircleK har bra namn och bra sortiment, samt att det blir lättare för dem att överleva när bensin och diesel förbjuds 2030. Att ha ett namn med oil är inget bra långvarigt namn.”

 

Statoil Fuel & Retail var fram till 2010 en del av olje- och gasutvinningsföretaget Statoil ASA. Företaget köptes 2012 av Couche-Tard, ett av världens största servicehandelsföretag. Som en del i köpet ingick rätten att använda namnet Statoil till 2021.

”En viktig orsak bakom köpet av Statoil Fuel & Retail var att vi vill komma in på den europeiska marknaden för att fortsätta växa där. Då underlättar det att arbeta under ett enda globalt varumärke”, säger Couche-Tards VD och koncernchef Brian Hannasch.

Varumärket Circle K är redan idag Couche Tards största och mest internationella varumärke. Det finns i 14 länder runt om i världen. Stationerna i Norge och Sverige blir först i Europa med att byta namn. De blir en del av en internationell helhet med nära 15.000 servicehandelsbutiker, fullservicestationer och fler än 100.000 medarbetare.

Annons
Annons
Rulla till toppen