Dieselgate: Tusentals svenska VW-ägare är lurade

Volkswagen har meddelat att det globalt handlar om elva miljoner bilar som kan ha manipulerad programvara. Den aktuella motortypen EA189 finns även i Sverige och enligt Transportstyrelsen handlar det om 61.686 fordon. Men antalet kan vara betydligt högre än så.
Annons

Den som inte nyligen vaknade upp ur långvarig medvetslöshet kan omöjligen ha undgått ”dieselgate”. Volkswagen har erkänt att man lurat sig fram till låga NOx-värden när bilmodeller avgascertifieras. Fusket har skett genom en avancerad manipulation av programvaran till motorstyrningen.

Under vissa temperaturförhållanden och när framhjulen står helt still ”vet” motorstyrningen att den sannolikt står på en rullande landsväg och utsätts för ett test. I det läget körs motorprogrammet med en fullt aktiverad NOx-fälla där man regelbundet skickar in extra bränsle för att kväveoxiderna ska omvandlas till vatten och kväve.

För att det här sinnrika fusket ska fungera måste programvaran finnas på alla bilar. Ingen kan ju veta exakt vilken bil som plockas ut vid ett stickprov. När styrprogrammet vet att bilen körs som vanligt blir NOx-fällan överfylld och då ökar utsläppet av kväveoxider kraftigt. När fusket upptäcktes i USA handlade det om 10–40 gånger högre NOx-värden än det tillåtna. I många storstäder har den ökande andelen dieselmotorer lett till höga värden av NOx, vilket kan ge besvär i luftvägarna och påverka speciellt äldre och barn. NOx kan även ombildas till marknära ozon, som också är hälsofarligt.

I det pressmeddelande som Volkswagen skickat ut berättar man att det handlar om en motortyp, en 2,0-liters rak dieselfyra med internbeteckningen EA189 som använder en så kallad ”NOx-fälla” för att sänka mängden kväveoxider. I USA handlar det om en halv miljon bilar men globalt rör det sig om elva miljoner fordon som har den här motorn. Var dessa fordon finns har Volkswagen inte velat kommentera och Volkswagen Sverige Group AB har inte kunnat svara på frågor från oroliga VW-ägare i Sverige.

Svenska Dagbladet har bett Transportstyrelsen att ta fram uppgifter på hur många fordon som kan ha motortypen EA189. Den återfinns hos Audi, Seat, Skoda samt förstås Volkswagen och enligt Transportstyrelsen rullar det 61.686 bilar i Sverige med den här motorn.

I Volkswagens pressmeddelande står det att motorer som uppfyller den nya avgasnormen EU6 inte har manipulerad programvara. Flertalet av de VW-modeller som uppfyller EU6 har en så kallad SRC-rening av NOx där man sprutar in små mängder ureavätska, AdBlue, i avgaserna. En effektiv metod som sänker NOx-utsläppet med 90 procent, dock innebär det fler komponenter och högre driftkostnad då AdBlue måste fyllas på regelbundet.

Och det är nu som det blir riktigt komplicerat. När de första bilarna testades i USA kördes en VW Jetta TDI med NOx-fälla och en VW Passat TDI med SRC-rening. Även Passaten uppvisade förhöjda NOx-värden, cirka fem–tio gånger över gränsvärdet. Betydligt bättre än tekniken med NOx-fälla, men ändå kraftigt förhöjda värden. Om även SRC-renade bilar har förhöjda NOx-värden – eventuellt beroende på manipulation via programvaran – innebär det att avgasfusket är spritt till betydligt fler bilar än Volkswagen hittills velat medge.

Källa, SvD.se:Över 60.000 svenska bilar kan ha drabbats av VW-skandalen

 

• Du kan läsa mer om Dieselgate på vår samlingssida om Volkswagens dieselfusk.

 

Dieselgate: Tusentals svenska VW-ägare är lurade
Har jag en EA189 motor? Tyvärr är det inte så enkelt att man kan hitta en skylt i motorrummet. Som bilägare finns det inga enkla kännetecken som visar vilken typ av dieselmotor bilen har.

Alla artiklar om Bränslebluffen

Bränslebluffen del 1: Förbrukningssiffrorna är en bluff!
Bränslebluffen del 2: Så optimeras bränslesiffrorna

Bränslebluffen del 3: Siffrorna blir sämre varje år
Bränslebluffen del 4: Bilarna har blivit dumsnåla
Bränslebluffen del 5: Diesel på vintern – en miljöbomb
Unika siffror: Hur snål är din bil? Sök fram din modell här
Bilindustrins knep: Så sänker du förbrukningen

Läsarna: Tillverkarna fuskar om förbrukningen
Ny EU-rapport: ”Bilindustrins kryphål sänker siffrorna”

Annons
Annons
Rulla till toppen