Bosch: ”Varnade VW redan 2007”

Nya uppgifter i tyska media berättar att leverantören Bosch redan 2007 varnade Volkswagen för att använda den olagliga programvaran som kunde lura avgastesterna. Enligt Bild am Sonntag har VW en dryg vecka på sig att förklara hur man ska möta avgaskraven – annars drar myndigheterna in certifieringen och stoppar försäljningen.
Annons

Under helgen har skandalen kring Volkswagens fusk med avgasvärden vuxit. Redan i början av skandalen undrade många hur Bosch – som levererar motorstyrning och programvara till VW – var inblandade. Kunde Bosch vara ovetande, eller var det så att man kanske hjälpte Volkswagen?

Enligt tyska tidningen Bild am Sonntag har man hittat dokument som daterar sig ända tillbaka till 2007 där Bosch varnar Volkswagen för att använda programvaran. ”Olaglig” skriver Bosch och understryker att programvaran endast är avsedd att användas vid tester. Dokumenten indikerar också att användandet av den här programvaran var känd högt upp i företagsledningen.

Bild am Sonntag hävdar också att den statliga trafikmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) har krävt att Volkswagen senast 7 oktober redovisar hur man ska möta de gällande avgasreglerna. Om inte Volkswagen har en godtagbar förklaring på hur man ska gå vidare hotar KBA med att dra in certifieringen för de aktuella modellerna.

En annan tidning, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, har under helgen gjort gällande att en ingenjör redan 2011 ifrågasatte lämpligheten i den manipulerade programvaran i motorstyrningen. Uppgifterna kommer från Volkswagens internrevision.

Volkswagen har avböjt att kommentera det som man benämner som ”spekulationer från media”.

Bosch: ”Varnade VW redan 2007”
VW-koncernens nya chef Matthias Müller har en smusig byk att tvätta. Men ansvarsfrågan blir inte lätt att hantera, hur långt upp i företagsledningen fanns egentligen kunskapen om avgasfusket?

Uttalande från styrelsen för Volkswagen AG

Styrelsen för Volkswagen diskuterade intensivt den rådande situationen på sitt möte igår (25 september). Det finns absolut inga ursäkter för den manipulation som djupt har chockat Volkswagen. Företaget kommer att vända på varenda sten tills det når till botten med detta samt ställa de ansvariga till svars och vidta nödvändiga åtgärder. De första konsekvenserna i det avseendet beslutades på mötet igår:

1. Styrelsen har gett ordförande mandat att låta tyska och amerikanska advokater objektivt undersöka och tydligt klargöra manipulationen av utsläppsdata på dieselmotorer.

2. Styrelsens verkställande utskott kommer att ansvara för att samordna och säkerställa alla nödvändiga steg för att finna klarhet tills det att en föreslagen kommitté påbörjar sitt arbete.

3. Med den information som nu finns tillgänglig rekommenderar styrelsen omedelbara avstängningar av vissa anställda. Den processen har redan påbörjats.

4. Matthias Müller kommer att leda Volkswagen-koncernen som ny VD för Volkswagen AG. Han är den som företaget behöver nu. Matthias Müller är exakt rätt man vid rätt tidpunkt för en nystart och för att driva förtydliganden till den nuvarande krisen som har drabbat vårt företag med beslutsamhet och förmåga att dra rätta slutsatser. Vi värdesätter högt hans kritiska och konstruktiva tillvägagångssätt.

5. Styrelsen tog beslutet att föreslå för aktieägarna på extrastämman den 9 november 2015 att välja Hans Dieter Pötsch till medlem av styrelsen. Styrelsen har för avsikt att sedan välja honom till dess ordförande.

Berthold Huber, vice ordförande i styrelsen, sa: ”Utsläppsmanipulationerna är en moralisk och politisk katastrof för Volkswagen. Det olagliga beteendet hos ingenjörer och tekniker som är inblandade i utvecklingen av våra motorer chockade Volkswagen lika mycket som det chockade allmänheten. Vi kan bara be om ursäkt och be våra kunder, allmänheten, myndigheterna och våra investerare att ge oss en chans att ställa allt till rätta.” Styrelsen gav idag uppdraget till en amerikansk advokatfirma att bistå den i fortsatta klargöranden och med att vidta nödvändiga åtgärder.

Annons
Annons
Rulla till toppen