Jaguar XF Sportbrake på gång – vad tycker du om designen?

När BMW 5-serie och Audi A6 känns för förutsägbara finns Jaguar XF i helt ny upplaga. Så här skulle kombimodellen Sportbrake kunna se ut när den lanseras 2016.
Annons

Inte sedan X-Type hade Jaguar haft någon kombimodell i programmet, så lanseringen av XF Sportbrake var mycket viktig. Kombimodeller säljer bra på vissa marknader, bland annat den svenska, och många auto motor & sport-läsare som kör XF Sportbrake verkar nöjda.

”Det är en fantastisk bil som har det där extra som BMW och Audi saknar: Känslan! Designmässigt i en egen klass”, skriver en ägare i vår begagnatenkät.

Därför skulle det inte komma som någon överraskning om Jaguar lanserade en ny generation, nu när XF har visats upp i helt ny upplaga. XF Sportbrake är inte bekräftad officiellt av Jaguar, men så här sa företagets Sverigechef vid lanseringen av XF:

”Vi räknar med att det ska komma en kombiversion av XF. Däremot med XE räknar vi inte med det.”

Jaguar XF Sportbrake på gång – vad tycker du om designen?
Interiören hämtas från sedanversionen av Jaguar XF.

Jaguar XF Sportbrake 2016: Design

Nya Jaguar XF lånar många designdrag från den mindre modellen XE och i vissa vinklar kan det vara svårt att skilja på de båda. Men storleksmässigt är XF alltså betydligt större: bland konkurrenterna finns BMW 5-serie och Audi A6, samt kommande Volvo V90.

Jaguar XF har blivit rymligare än tidigare trots att bilen faktiskt är sju millimeter kortare. Samtidigt har den tappat omkring 190 kilo jämfört med föregångaren. Den snygga taklinjen på sedanmodellen innebär att det blir trångt i baksätet för alla som är över medellängd men kanske kan den lite rakare taklinjen i kommande XF Sportbrake rätta till det problemet.

Interiören är snygg och spännande med ett helt nytt infotainmentsystem kallat InControl Touch Pro och en digital skärm istället för analoga instrument framför föraren.

Jaguar XF Sportbrake 2016: Motorer och teknik

Motorerna i den kommande Sportbrake-modellen delas förstås med sedanversionen av XF. Det innebär en V6-dieselmotor på 3,0 liter med dubbla turbo på 300 hästar och 700 Nm eller en V6-bensinmotor med kompressor på 380 hästar och 450 Nm.

Självklart finns också snålare alternativ som framför allt ska locka tjänstebilister från konkurrentmärkena. Jaguar har en nyutvecklad dieselmotor på 2,0 liter med antingen 163 hästar och 380 Nm eller 180 hästar och 430 Nm.

För första gången finns Jaguar XF också med manuell låda men de allra flesta lär välja den åttastegade automatlådan. Fyrhjulsdrift kommer också men än så länge är det oklart till vilka motorer.

Jaguar XF Sportbrake 2016: Premiär och lansering

Eftersom Jaguar XF Sportbrake inte är visad officiellt är det inte helt enkelt att säga exakt när den dyker upp, men det är ingen vild gissning att premiären för modellen blir på Genèvesalongen 2016.

Det skulle i så fall innebära att modellen börjar säljas i Sverige senare under hösten och att vi förhoppningsvis också kan bjuda på ett test i oktober–november. Men detta är alltså inte bekräftat.

Jaguar XF Sportbrake 2016: Pris

Prispåslaget för Sportbrake i gamla Jaguar XF var 25.000 kronor. Om nya XF Sportbrake får samma prispåslag hamnar instegspriset för XF 20d med 180 hästkrafter på 408.900 kronor. Toppmodellen på dieselsidan, 30d med 300 hästkrafter, kostar i så fall drygt 570.000 kronor.

Jaguar XF Sportbrake på gång – vad tycker du om designen?
Annons
Annons
Rulla till toppen