För fyra år sedan var Volvo på väg in i FIA WTCC, ett VM för standardbilar. Men projektet med Volvo V40 Racing och den nyutvecklade fyrcylindriga racingmotorn avbröts efter att Robert Dahlgren och Polestar Racing redan hade kört en WTCC-säsong (2011) för att lära sig banorna och skaffa data som underlag.
Då hade Volvo inte längre råd att tävla, kassan var tom. Men idag har den svenska biltillverkaren gott om pengar. Volvos kassaflöde är åter på plus, intjäningsförmågan är utmärkt.
Därmed är vi ganska säkra på att Volvoledning äntligen gett klartecken till Polestar Cyan Racing att börja tävla i World Touring Car Championship, WTCC, den officiella VM-serien för standardbilar.
Där tävlar just nu biltillverkare som Honda, Citroen, Chevrolet och Lada och mästerskapet verkar vara på uppgång. Att Volvo, via Polestar Cyan Racing, sannolikt ska tävla i WTCC nästa säsong har varit en väl bevarad hemlighet.
Men nästa vecka ska Polestar Cyan Racing hålla en presskonferens och avslöja en VM-satsning. Och från de informationer vi samlat drar vi slutsatsen att det handlar om att tävla i FIA WTCC med två, möjligen tre stycken Volvo V40 WTCC.
Tävlingsbilen var nästan färdigbyggd redan för fyra år sedan. Den är nu klar, väl uttestad och förfinad och därmed är det äntligen dags för entré i VM för Robert Dahlgren, Thed Björk och Fredrik Ekblom och vem vet – kanske kommer vår racingprins, Carl Philip Bernadotte, göra internationell debut?
I så fall vore det ungefär 80 år sedan en viss ”Monsieur Adrian” (läs Prins Bertil) körde motortävlingar utanför Sverige.