Ken Block utvecklar nya Focus RS hos Ford

För en bilnörd som Ken Block är det en dröm att vara professionell tävlingsförare. Men en ännu större dröm sedan barnsben är att få vara med och utveckla nya bilmodeller – och den har gått i uppfyllelse. Vem skulle kunna vara bättre än Ken Block att ta fram rätta driftingkänslan i nya fyrhjulsdrivna Ford Focus RS?
Annons

I början av nästa år når de första Ford Focus RS sina ägare. Lanseringen har pågått under det här året och nu i höst ska vi få ta del av en hel serie av dokumentärfilmer som visar hur Focus RS tagits fram.

Längre ner på sidan ser ni en trailer, en sammanfattande film som ger smakprov på alla filmer i serien. Och upptill ser ni den första filmen där rallyföraren och driftingstjärnan Ken Block berättar hur han hjälpt till med utvecklingen av Focus RS.

Är man bilnörd så finns det oftast en dröm om att få jobba inom bilindustrin och ta fram nya bilmodeller. Något som Ken Block berättar att han själv drömde om som barn. Uppdraget att hjälpa Ford med nya Focus RS är det första av det här slaget för Ken Block, mest känd för sina spektakulära Gymkhana-filmer.

I filmen ovan får vi reda på hur beslutet växte fram att ge Focus RS fyrhjulsdrift, nu när det var dags för tredje generationen. För första gången ska också Focus RS säljas globalt, inte bara i Europa.

Focus RS får en ny typ av fyrhjulsdrift som vi sannolikt får se även på andra modeller. Dubbla lamellpaket i bakaxeln ger möjlighet till aktiv momentstyrning, ”torque vectoring” som det heter inom bilindustrin. Vid kurvtagning kan ytterhjulen ge extra kraft och styra in bilen utan oönskad understyrning, samtidigt som systemet kan få bort oönskat hjulspinn på innerhjulet vid accelerationen ut ur kurvan genom att återigen lägga mer kraft på ytterhjulet där bästa greppet finns.

Fyrhjulsdriftens elektroniska styrning uppdateras 100 gånger per sekund och tar hänsyn till en mängd parametrar som styrvinkel, trottelöppning, krängning, g-krafter, bromsar, hjulspinn och temperatur (är det vinter eller sommar?). För första gången på Focus RS finns det olika körprogram som föraren kan välja för att förändra karaktären i fyra lägen. Ett av dessa är ”Drift Mode”, vilket demonstreras i Fords reklamfilmer.

Prestandamässigt blir Focus RS riktigt vass. Med 350 hk i turbofyran och tillfälligt 470 Nm (i 15 sekunder, annars 440 Nm) ska tiden 0–100 km/h klaras av på 4,7 sekunder. Någon begränsning vid 250 km/h finns inte och Focus RS fortsätter upp till en toppfart på 265 km/h. Svenska priset för Focus RS startar vid 384.300 kronor. Tilldelningen lär blir begränsad så det gäller nog att hänga på låset hos Fordhandlaren för att försäkra sig om ett exemplar.

Annons
Annons
Rulla till toppen