Fortkörning och böter – här är allt du behöver veta

Många bilägare vet hur det känns – polisens säger "här gick det väl lite för fort". Hur mycket du ska betala, eller ryker körkortet? Här är bötesbeloppen, reglerna och tipsen du behöver ha koll på.
Annons

Innehåll

Fortkörning och böter – här är allt du behöver veta

Bötesbelopp för fortkörning i Sverige

Så här höga är bötesbeloppen för fortkörning i Sverige. För några år sedan höjdes bötesbeloppen för fortkörning. Nu kostar det till exempel 2.000 kronor att köra 53 km/h på 50-väg. 

Du får lika mycket böter för fortkörningen oavsett om du fastnar i en trafikpolisens kontroll eller blir fotograferad i en fartkamera eller i en mobil fartkamera.

Fortkörning på vägar med begränsning på 50 km/h eller lägre

Hastighet Bötesbelopp
1–10 km/h 2.000 kr
11–15 km/h 2.400 kr
16–20 km/h 2.800 kr
21–25 km/h 3.200 kr
26–30 km/h 3.600 kr
31– km/h 4.000 kr

Fortkörning på alla andra vägar

Hastighet Bötesbelopp
1–10 km/h 1.500 kr
11–15 km/h 2.000 kr
16–20 km/h 2.400 kr
21–25 km/h 2.800 kr
26–30 km/h 3.200 kr
31–35 km/h 3.600 kr
36– km/h 4.000 kr
Läs också: Här är företagen som betalar dina böter
Fortkörning och böter – här är allt du behöver veta
”Polisen mäter inte hastighet när det regnar”. Jodå, det gör de!

Indraget körkort i Sverige

I vissa fall kan också körkortet dras in – du kan få indraget körkort även om ärendet inte rapporteras in till en åklagare, alltså om du till exempel kört 30 km/h för fort.

Indraget körkort är inget straff. Att köra för fort kan straffas som vårdslöshet i trafik eller vårdslöshet i trafik. Om du får körkortet indraget bestäms en så kallad spärrtid av Transportstyrelsen och den tiden börjar räknas från den dag polisen tog körkortet.

Indraget körkort på 30-väg

Hastighet Normalpåföljd
16–20 km/h Varning
21–30 km/h 2 månader
31–40 km/h 3 månader
41–50 km/h 4 månader
51–60 km/h Minst 5 månader
61–70 km/h 6 månader eller mer

Indraget körkort på andra vägar

Hastighetsbegränsning på minst 40 km/h och vid bogsering

Hastighet  Normalpåföljd
25–30 km/h Varning
31–40 km/h 2 månader
41–50 km/h 3 månader
51–60 km/h 4 månader
61–70 km/h 5 månader
71–80 km/h 6 månader
81– km/h 8 månader
Fortkörning och böter – här är allt du behöver veta
Det finns försäkringar mot fortkörning, men det är inget som Konsumentverket rekommenderar. Foto: Lars Lindström

Försäkring mot fortkörning

Det finns olika försäkringar mot fortkörning som går att köpa, men de täcker förstås inte annat än böter (till exempel om du får körkortet indraget eller kör bil alkoholpåverkad).

Konsumentverket är tveksamma till hur etiskt det är att försäkra sig mot fortkörning.

”Den här typen av företag har varit uppe flera gånger förut, och vi har tittat på det. Generellt gäller ju att man inte får uppmuntra till brottslig handling. I det här fallet har vi inte ansett att Konsumentverket kan göra något. Sedan kan man tycka en massa saker om den här typen av tjänst”, säger Camilla Tellås, jurist på Konsumentverkets rättsavdelning, till auto motor & sport.


Bortförklaringar vid fortkörning

Stress verkar vara den vanligaste orsaken till fortkörning. Inte så konstigt kanske, men en stressig dagishämtning eller ett viktigt möte kan göra att hastigheten trissas upp.

”Vanligen skyller folk på någon form av stress. Många har i dag ett högt tempo i livet och det hänger med överallt, också ut i trafiken”, säger mc-polisen Peter Axelsson till GP.

Fortkörning och böter – här är allt du behöver veta

Mobilförbud

2018 trädde det nya mobilförbudet i kraft i Sverige. Precis som i många andra länder blir det därmed förbjudet att hålla mobilen i handen medan du kör, till exempel för att skicka sms eller spela spel.

Polisen kan sedan september bötfälla bilister på plats för att ha brutit mot mobilförbudet. Bötesbeloppet är 1.500 kronor.

Fortkörning och böter – här är allt du behöver veta
I Tyskland är risken för fartkameror stor vid vägarbeten. Foto: ADAC

Fortkörning i andra länder

I många länder, exempelvis Finland, är hastighetsböter inkomstbaserade. Det innebär att bötesbeloppet för fortkörning beror på din inkomst – ju mer du tjänar, desto mer får du betala.

Socialdemokraterna föreslog 2013 ett förslag om inkomstbaserade böter i Sverige. Att köra mot rött skulle i då kosta cirka 3.000 kronor för en person som tjänar 20.000 kronor i månaden. En höginkomsttagare skulle kunna få betala två miljoner kronor för samma brott.

Vi tog hjälp av Karl von Schoultz som är expert på bilresor i Europa på bilistorganisationen Motormännen för att reda ut begreppen. Enligt honom är det betydligt vanligare att få fortkörningsböter från en fartkamera i utlandet än från en trafikkontroll med trafikpoliser.

Det är inte alls lika enkelt att ”komma undan” fortkörningsböter från andra länder som tidigare. I Norden finns sedan många år ett system med att skicka böter mellan länderna. Och numera blir bilister också spårade inom många EU-länder.


Fortkörning i Tyskland

I Tyskland varnas det inte alls för fartkameror som i Sverige – de är ofta dolda. Det är också vanligt med fartkameror där hastigheten tillfälligt har sänkts, exempelvis vid vägarbeten.

”Det är viktigt att man respekterar hastighetsgränsen där för det är lätt att bli fartblind på tyska motorvägar. Det går mycket snabbare än på de svenska”, säger Karl von Schoultz, och fortsätter:

”Det är inga höga bötesbelopp men det ska man heller inte ta som en uppmuntran för att gasa på. Tyskland har ett system med ”prickar” i belastningsregistret så drar man på sig flera böter kan man få en prick eller indraget körkort.”

Så här går det till

1. Om du kört för fort och blivit fotograferad av en fartkamera får du hem ett ”konstaterande” där det bland annat står hur fort du kört.

2. Det är föraren som är ansvarig, så om någon annan än du kört ska du ange vem det var som körde bilen vid det här tillfället. Om du inte har något att invända mot boten behöver du inte göra någonting.

3. Efter det kommer själva bötesföreläggandet.

Bötesbelopp för fortkörning i Tyskland
I tätbebyggt område och på 30-vägar
Hastighet Bötesbelopp Prickar Indraget körkort
1–10 km/h 15 euro    
11–15 km/h 25 euro    
16–20 km/h 35 euro    
21–25 km/h 80 euro 1 prick  
26–30 km/h 100 euro 1 prick  
31–40 km/h 160 euro 2 prickar 1 månad
41–50 km/h 200 euro 2 prickar 1 månad
51–60 km/h 280 euro 2 prickar 2 månader
61–70 km/h 480 euro 2 prickar 3 månader
70– km/h 680 euro 2 prickar 3 månader
Utanför tätbebyggt område

(exempelvis autobahn och landsvägar)

Hastighet Bötesbelopp Prickar Indraget körkort
1–10 km/h 10 euro    
11–15 km/h 20 euro    
16–20 km/h 30 euro    
21–25 km/h 70 euro 1 prick  
26–30 km/h 80 euro 1 prick  
31–40 km/h 120 euro 1 prickar  
41–50 km/h 160 euro 2 prickar 1 månad
51–60 km/h 240 euro 2 prickar 1 månader
61–70 km/h 440 euro 2 prickar 2 månader
70– km/h 600 euro 2 prickar 3 månader
Indraget körkort i Tyskland

I vissa fall kan du också få körkortet indraget när du kör i Tyskland. De tyska myndigheterna kan rapportera dig till svenska Transportstyrelsen som sedan får avgöra om körkortet ska dras in. Men det är ovanligt.

”Jag har lite svårt att tro att en relativt lindrig fortkörning skulle kunna rapporteras till Transportstyrelsen. Det är lite skillnad mot rattfylleri eller om man orsakar en olycka efter att ha kört vårdslöst. Men teoretiskt sett har de den möjligheten.”

Tyska myndigheter kan alltså inte dra in ditt svenska körkort i Sverige, men de kan dra in det när du kör i Tyskland. Det kanske inte gör något för en semesterbilist som åker genom Tyskland på sommaren, men kör du yrkestrafik i Tyskland kan det bli problematiskt.

Hastigheter i Tyskland

Hastigheterna i Tyskland är generellt mycket högre än i Sverige.

”Vem som helst som kör bil i Tyskland märker att det går undan, framför allt där det är fri fart förstås. Men de har också 100 km/h som högsta hastighet på landsvägar, som ofta kan vara smala och kurviga.”

Fortkörning i Norge

”Norge har en helt annan trafikövervakning än i Sverige – det finns inte bara fartkameror utan också vanliga trafikpoliser som är mycket närvarande. Det är hårda bud”, säger Karl von Schoultz.

Längs norska vägar kan det också finnas flera fartkameror uppsatta efter varandra. De mäter sedan den genomsnittliga hastigheten för din bil på hela sträckan. På så sätt vill man komma undan problemet med bilister som bromsar in före en enskild kamera och sedan gasar på igen.

Beloppen för fortkörningsböter i Norge höjdes den 1 januari 2018.

Bötesbelopp för fortkörning i Norge
På vägar med hastighetsbegränsning på upp till och med 60 km/h
Hastighet Bötesbelopp
1–5 km/h 800 nok
6–10 km/h 2.100 nok
11–15 km/h 3.800 nok
16–20 km/h 5.500 nok
21–25 km/h 8.500 nok
26– km/h Indraget körkort
På vägar med hastighetsbegränsning på 70 km/h eller högre
Hastighet Bötesbelopp
1–5 km/h 600 nok
6–10 km/h 2.100 nok
11–15 km/h 3.400 nok
16–20 km/h 4.700 nok
21–25 km/h 6.400 nok
26–30 km/h 8.500 nok
31–35 km/h 10.200 nok
36– km/h Indraget körkort
På vägar med hastighetsbegränsning på 90 km/h eller högre
Hastighet Bötesbelopp
1–5 km/h 800 nok
6–10 km/h 2.100 nok
11–15 km/h 3.400 nok
16–20 km/h 4.700 nok
21–25 km/h 6.400 nok
26–30 km/h 8.500 nok
31–35 km/h 10.200 nok
36–40 km/h 10.650 nok
41– km/h Indraget körkort
Hastigheter i Norge

I Norge är hastigheten betydligt lägre än i både Sverige och Tyskland, men bötesbeloppen är mycket högre. Normalhastigheten på landsvägar är 80 km/h och på motorvägar och motorleder är den 90 km/h. Det finns 100-sträckor på några ställen och en 110-väg. Motorvägarna brukar hålla hög kvalitet så det kan vara lockande att gasa på.

Fortkörning och böter – här är allt du behöver veta
De senaste åren har polisen slutat att ge ”rabatt” för mindre fartöverträdelser. Att köra 4–5 kilometer över hastighetsgränsen kan räcka för att bli stoppad och få fortkörningsböter.

Fortkörning i Frankrike

Att få fortkörningsböter i Frankrike fungerar på ungefär samma sätt som i Tyskland, men du får inte först en förfrågan om vad som hänt utan som bilägare får du direkt ett brev om att du registrerats av en fartkamera och bötesbeloppet står i samma brev.

Så här går det till

I samband med bötesförläggandet finns ett papper där du kan komma med invändningar, till exempel om du inte kört bilen själv. Det finns också möjlighet att betala direkt på nätet med kort.

Brevet är på franska med en kort sammanfattning på engelska. Betalningen går att göra helt på engelska.

Bötesbeloppet brukar sänkas om du betalar snabbt. I vissa fall kan du komma undan halva beloppet om du betalar inom en viss tid.

Bötesbelopp för fortkörning i Frankrike
Hastighet Bötesbelopp Prickar Indraget körkort
1–20 km/h 68 euro1) 1 prick  
20–29 km/h 135 euro 2 prickar  
30–39 km/h 135 euro 3 prickar Högst 3 år
40–49 km/h2) 135 euro 4 prickar Högst 3 år
50– km/h2) Högst 1.500 euro 6 prickar Högst 3 år

1) 135 euro om hastighetsbegränsningen på vägen är 50 km/h eller lägre.
2) Bilen kan tas i beslag.

Fortkörning och böter – här är allt du behöver veta
Foto: Rikspolisstyrelsen

Ska jag betala mina fortkörningsböter?

”Vår rekommendation är att alltid betala boten förutsatt att du vet om att du kört för fort”, säger Karl von Schoultz, och fortsätter:

”På så sätt kan du lägga det bakom dig. Om du inte betalar kommer flera påminnelser, allt väcks igen, du lägger tid och tankar på boten. Det är skönt att inte behöva älta det utan det är bäst för dig att bara betala och lägga det bakom dig.”

Annons
Annons
Rulla till toppen