Efter skandalen: Volkswagen vägrar ge upp dieseln

Det blir färre nya modeller från Volkswagen under de kommande åren. Nu kapas utvecklingsbudgeten rejält.
Annons

Volkswagen har precis kört igång en reklamkampanj där jättekoncernen ber om ursäkt för den pinsamma dieselskandalen. Den kommer kosta Volkswagen miljardbelopp under de kommande åren.

Men skandalen har gjort att många är tveksamma till hur miljösmart diesel egentligen är. En av kritikerna är (förstås) Elon Musk, chefen för Tesla som ju säljer elbilar, men även andra kritiska röster har hörts om hur Volkswagen skulle kunna vända Dieselgate till sin fördel genom att istället satsa på ny teknik.

”Sätter Volkswagen all sin kraft på att nu utveckla en elbil som inte kostar skjortan och går så långt kunderna önskar så kan de ju vända krisen och med sina ekonomiska muskler förändra bilbranschen. Och den möjligheten har ju just VW, med sina många varumärken och sin storlek”, säger Mattias Oljelund på pr-byrån Prime i en intervju med branschtidningen Resumé.

Volkswagen ger inte upp dieselutvecklingen

Och nu verkar det som att Volkswagen har lyssnat – åtminstone till viss del. Diesel kommer fortsätta vara en enormt viktig del för både Volkswagen, Audi, Skoda och Seat framöver, men det ska också storsatsas på eldrift, berättar koncernen i ett pressmeddelande.

Där får vi bland annat veta att Volkswagen enbart ska sälja dieselmotorer med SCR- och AdBlue-teknik i Europa och Nordamerika vilket sänker utsläppen av kväveoxider. Men det är oklart exakt när detta ska ske och fram tills dess kommer det rulla miljontals bilar utan den senaste tekniken på gatorna. AdBlue kan göra bilen dyrare att både köpa och äga eftersom tanken måste fyllas på under bilens livstid.

Fler elbilar – och en eldriven Phaeton

Volkswagens MQB-plattform som kan ligga till grund för både laddhybridbilar och elbilar får snart sällskap av ett nytt modulsystem som heter MEB och som ska leda till nya, eldrivna bilmodeller i kompaktsegmentet. Räckvidden för elbilarna blir mellan 25 och 50 mil.

Tvärt emot vad många trodde väljer Volkswagen också att lansera andra generationen av lyxlimpan Phaeton, den här gången med ”elektrisk motor med lång räckvidd”, enligt Volkswagen. Eftersom utvecklingen nu måste stoppas för att bilen måste anpassas för eldrift dröjer premiären till 2019 eller 2020, skriver Automotive News.

”Vi ompositionerar vårt varumärke inför framtiden. Vi blir mer effektiva, vi ger våra produkter och våra kärnteknologier ett nytt fokus och vi skapar utrymme för våra framåtblickande teknologier genom att snabba på vårt effektiviseringsprogram”, säger Herbert Diess, vd på Volkswagen.

Annons
Annons
Rulla till toppen