Tesla hit och Tesla dit – Volvo XC90 kan också!

Det är mycket snack om Tesla och självkörande bilar just nu. Men vi får inte glömma bort att även Volvo XC90 är en bilmodell med autonoma funktioner. Här är filmen som visar hur – och kanske är Volvo Cars mera ansvarsfulla än Tesla Motors?
Annons

Från och med i torsdags, när Tesla släppte sin uppgradering 7.0 till Model S, har det varit mycket snack om självkörande bilar. De som slösurfat i helgen på YouTube kan knappast missat alla filmer som stolta Tesla-ägare lagt ut på sina autonoma bilar.

Men det finns också de som fått hjärtat i halsgropen när Teslas system inte förstått allt rätt. I en av filmklippen nedtill på sidan ser vi hur fruktansvärt fort det kan gå när man har mötande trafik och Autopilot plötsligt inte vill vara med längre. Teslas grundare Elon Musk var också mycket noga i torsdags med att understryka att Autopilot är att betrakta som en ”public beta”, ett testprogram som kan användas men ändå inte ska betraktas som färdigt. Elon Musk uppmanade alla att inte släppa ratten med händerna – vilket de flesta förstås ändå gör.

Ingen vill förstås att det ska hända olyckor med Teslas Autopilot men de incidenter vi sett återgivna på YouTube efter bara några dygn väcker farhågor om att det blir just så – alltså missförstånd kring systemets begränsningar som leder till olyckor. Kanske har Tesla tagit ett kliv för mycket i sin strävan att ständigt vara steget före alla andra biltillverkare?

Nya generationen Volvo XC90 är också självkörande till stora delar med sitt ”Pilot Assist”. Bilen svänger visserligen inte i korsningar och kan inte helt på egen hand köra mot ett färdmål, åtminstone inte ännu. Men Volvos Pilot Assist har en aktiv farthållare som läser av filmarkeringarna till höger och vänster för att på egen hand styra bilen i sin fil. Skulle något hända finns autobroms och det fungerar väldigt bra, något som vi testat i en av filmerna nedtill på sidan.

Volvos Pilot Assist är verksamt upp till 50 km/h, men inte i högre farter. Föraren kan tillfälligt släppa ratten men det krävs att man då och då rör vid ratten för att Pilot Assist inte ska kopplas ur. Ingen risk att föraren somnar och bilen ensam får fatta alla beslut, alltså. I filmen längst upp på sidan testar Alex Dykes från ”Alex on Autos” hur Volvos Pilot Assist fungerar – kanske det mest ansvarsfulla, autonoma systemet på marknaden?

Annons
Annons
Rulla till toppen