Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Med tillägget ”Plus Performance” kan de som beställer en Audi RS 6 Avant eller en RS 7 Sportback få fler hästar och högre vridmoment. Toppeffekten ökar med 45 hk till 605 hk och vridmomentet når tillfälligt upp till 750 Nm. Trots prestandaförbättringen ökar varken förbrukning eller CO2-utsläpp.
Annons

Här har vi svaret på frågan som nog väldigt få ställts inför ”Visst har Audi RS 6 Avant och RS 7 Sportback för lite effekt?” Sommaren 2014 var vi dessutom på besök hos BSR i Växjö för att verkligen få svart på vitt när det gäller den angivna toppeffekten på 560 hk. Resultatet blev 509,6 hk på drivhjulen, vilket innebär att effekten på vevaxeln ligger på den nivå – efter transmissionsförlusterna – som Audi utlovar.

Men nu går det alltså att få mer effekt i sin Audi RS 6 Avant eller en RS 7 Sportback, förutsatt att man väljer tillägget ”Plus Performance”. I paketet ingår nydesignade 21-tumsfälgar med 285/30-däck till RS 6 Avant och 275/30-däck till RS 7 Sportback. Inredningen får också några nya detaljer om man väljer Performance-utförandet och de som vill utmärka sig riktigt väljer den unika exteriörkulören ”Ascari Blue”.

Toppeffekten i Performance-versionerna ökar från 560 till 605 hk. Den 4,0 liter stora biturbo-V8:an får också vridmomentet höjt från 700 till 750 Nm, men det är ”overboost” och alltså under kortare tidsintervall. Effekthöjningen kapar två tiondelar på 0–100 tiderna som sänks till 3,7 sekunder på båda modellerna, upp till 200 km/h behövs det bara 12,1 sekunder (en förbättring med 1,4 sekund). Som tidigare är toppfarten begränsad till 250 km/h, men de kunder som vill kan beställa en toppfart på 280 respektive 305 km/h.

Som övriga medlemmar i den lilla skara av Audi-modeller som har V8:an på 4,0 liter så drar RS6 Avant och RS 7 Sportback nytta av cylinderdeaktivering – eller Cylinder-on-Demand (COD) som Audi valt att döpa systemet till. Vid normal körning behövs inte all motoreffekt och då stängs fyra cylindrar av. Bränslebesparingen blir runt fem procent mätt med EU:s testnorm och vid stadskörning kan man spara upp emot tio procent bränsle. Eftersom testnormen är så ”snäll” sker det ingen påverkan för de bilar som är levereras i Performance-version, snittförbrukningen anges fortfarande till 9,6 (Avant) respektive 9,5 l/100 km (Sportback), CO2-utsläppet är 223/221 g/km.

Priserna för Audi RS 6 Avant med Performance-paket börjar vid 117.000 euro i Tyskland och RS 7 Sportback kostar från 121.700 euro. I Sverige har de båda sålts med sportdifferentialen bak som standardutrustning och det utgår vi från att det blir en fortsättning på även för de som väljer till Performance-versionen i framtiden.

 

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Audi RS6 och RS7 får fler hästkrafter

Annons
Annons
Rulla till toppen