Han pekas ut som hjärnan bakom VW-skandalen

Enligt tidningen Bild am Sonntag har chefsingenjören Hanno Jelden stängts av från sin arbetsplats i väntan på den utredning som tyska åklagare bedriver. Hanno Jelden beskrivs som ”hjärnan” bakom VW-skandalen och den som 2007 införde det fusk som tillfälligt kunde sänka avgasvärdena. Det är dock oklart hur många av toppcheferna som visste om avgasfusket, tidigare koncernchefen Martin Winterkorn sägs dock ha varit ovetande tills dagar innan skandalen briserade.
Annons

Han pekas ut som hjärnan bakom VW-skandalen
Enligt Bild am Sonntag var det Hanno Jelden som beslutade om det avgasfusk som nu ser ut att bli enormt dyrbart för Volkswagen.

Hittills är det ett tiotal av Volkswagens högsta chefer som blivit ”arbetsbefriade” i väntan på den utredning som bedrivs internt, parallellt med det arbete som åklagarmyndigheten i Braunschweig bedriver efter sin razzia mot huvudkontoret i Wolfsburg. Hur många av dessa chefer som varit ansvariga eller informerade om avgasfusket är inte känt.

Enligt veckotidningen Bild am Sonntag är det en person som pekas ut som ”hjärnan” bakom fusket, chefsingenjören Hanno Jelden. Han har stängts av från sitt arbete och enligt Bild am Sonntag har han hittills varit ovillig att namnge vilka personer inom VW-koncernen som kände till det styrprogram som innebar att avgasvärdena tillfälligt kunde förbättras.

Enligt Bild am Sonntag var Hanno Jelden den person som införde den modifierade programvara som Bosch redan 2007 hade varnat Volkswagen för som ”olaglig och enbart för test.” Programvaran kunde avgöra när bilen var uppställd för ett avgastest, bland annat genom att framhjulen inte svängde alls och att bakhjulen stod stilla.

Hanno Jelden är en långvägare hos Volkswagen där han varit anställd i 22 år. Som ingenjör beskrevs Jelden som ”brilliant” och fick bland annat ta emot pris för det utvecklingsarbete som Volkswagen gjort med laddhybriderna Golf GTE och Audi A3 e-tron. Hanno Jelden har varit en flitig föredragshållare för Volkswagen och är till exempel anmäld som en av talarna till ett teknikseminarium i Wiesbaden 10 november, något som förmodligen inte blir av med tanke på de misstankar som framkommit.

De källor som Bild am Sonntag refererar till berättar att Martin Winterkorn, VW Groups tidigare koncernchef, inte kände till att det användes fuskprogram i motorstyrningen till dieselmotorerna. Winterkorn blev informerad om de svåra problem man hade att uppfylla avgaskraven i USA bara dagar innan de amerikanska myndigheterna offentliggjorde sina mätdata, 18 september. Att det användes en olaglig programvara för att fuska med mätningarna visste dock inte Winterkorn, enligt källorna.

Att VW-skandalen blir en mycket kostsam affär framgår i en artikel hos en tysk tidning, ”Manager Magazine”, där man tagit det av internmaterial hos Volkswagen. Enligt dessa uppgifter kan kostnaderna uppgå till svindlande 30 miljarder euro, över 280 miljarder kronor.

För att få fram dessa pengar behöver Volkswagen spara och rationalisera. Ett område som tidningen beskriver är att nästa generationsskifte för Golf ska innehålla många av de komponenter som redan finns i nuvarande MQB-plattformen. Ett annat sätt att förbättra kassan är att sälja ett av sina varumärken, exempelvis lastbilstillverkaren Scania. Integrationen med MAN har hittills gått trögt och Scania är en komplett fordonstillverkare som är både attraktiv och rimligtvis lätt att sälja.

Annons
Annons
Rulla till toppen