Bästa tipsen: Så ska du vinterförvara entusiastbilen

PREMIUM När höstlöven täcker marken och frosten biter i kinderna är det lätt hänt att skynda på bestyren kring bilens vinteride. På förekommen anledning ska vi...
Annons

När höstlöven täcker marken och frosten biter i kinderna är det lätt hänt att skynda på bestyren kring bilens vinteride. På förekommen anledning ska vi därför gå igenom några tips som gör vintersömnen behaglig och uppvaknandet fritt från obehagliga överraskningar.

En bil mår inte dåligt av att stå still, heller inte av att stå svalt. Men då undantar man i huvudsak två problemområden: däck och batteri.

Däck har en tendens att ”platta till sig” under en längre tids förvaring (= två månader eller mer). Nya bilar som står på fartyg från till exempel Japan har samma problem och nödlösningen där är att fylla i maxtryck i däcken, cirka 3,5-4.0 bar (tillåtna maxtrycket står på däcksidan). Även du kan fylla i mer däcktryck, men bättre ändå är att ställa bilen på pallbockar så att däcken inte alls belastas. Nackdelen med pallbockar är att bilen inte kan flyttas, skulle det börja brinna någonstans i lokalen så kan man inte rulla ut pärlan.

Plattheten försvinner när man kör däcket tillräckligt fort och länge för att det ska bli genomvarmt, men till dess kan det kännas som om en balanseringsvikt är borta (= vibrationer, speciellt i ratten). Problemet med ”platta däck” varierar mellan olika däcktillverkare, generellt kan man säga att premiumdäck med bra kvalitet har mindre problem.

Bilbatteriet
måste underhållsladdas. Det värsta ett blybatteri kan bli utsatt för är en djupurladdning, och som ”djupurladdning” räknas allt som gör att laddningsgraden sjunker under 75 procent (vilket alltså är en ganska måttfull urladdning).

Ett blybatteri som djupurladdas ett 20-tal gånger (ibland färre än så) kan skadas så svårt och förlora så mycket av sin kapacitet att det inte går att använda. Något som också är farligt för batteriet är ständig underladdning, till exempel vid korta körsträckor. Det ger en sulfatering på blyplattorna som gör att den kemiska processen hindras, då tappar batteriet kapacitet.

För att bilbatteriet ska må bra och leva länge behöver det vara fullt laddat, alltid. På vintern fixar du det genom att använda en laddare som underhållsladdar och ”gymnastiserar” batteriet. Det finns flera olika fabrikat och de kostar bara några hundralappar.

Bästa tipsen: Så ska du vinterförvara entusiastbilen
Ett varmgarage är trevligt och håller förhoppningsvis fukten borta. Men en bil trivs lika bra i ett kallgarage under vintern. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION


Förvaringsplatsen
under vintern kan med fördel vara inomhus. Står bilen under ett skynke så undviks damm. Men precis som vid utomhusförvaring gäller det att duken inte ska kunna glida eller flaxa (av vinddrag), för då finns risk för repor i lacken.
Oavsett vilken lackbehandling eller vilket vax man använder så ska man alltid vara försiktig med att vidröra eller stryka något över billacken.

Med batteri och däck avklarat vänder vi oss nu mot sådant som inte är absolut nödvändigt, men ändå värt att tänka på: Byt motorolja på hösten. Har du ett kommande oljebyte inplanerat så gör det direkt på hösten, innan bilen ställs upp. Oljan innehåller alltid aggressiva kemikalier från förbränningen och de gör att metallerna rostar. Ny, fräsch olja är bästa konserveringen under vintern och motoroljan innehåller faktiskt ”antirost-medel” som skyddar metallytorna.

Tändstiften behöver inte röras. Att skruva av stiften och hälla några droppar motorolja i cylindrarna är ett vanligt vintertips, men egentligen inte så nödvändigt om man bytt olja. Däremot kan oljan slå igen stiften vid uppstart och ge andra bekymmer.

Fyll bensintanken
ända upp, så blir det ingen kondens under vinterförvaringen. En full tank innebär en hög brandrisk, men även en delvis full tank är farlig.

Och med tanke på bränder, skadegörelse och stöld så är det alltid klokt att ringa försäkringsbolaget och kolla vad som gäller. Får du full ersättning vid stöld, även om garaget delas av andra? Får du full ersättning om någon annan äger lokalen? Vad gäller för bilstereo, packbox eller lösa vinterhjul? Vems försäkring täcker skadorna – bilförsäkringen eller hemförsäkringen? Fråga först!

Tänk på
att inte lämna choklad/godis/mat eller något annat i bilen som kan uppfattas som oemotståndligt för möss och råttor. En mus kan totalförstöra en bils inredning och lämna en lukt efter sig som blir väldigt svår att bli av med!

Även om bilen står i en uppvärmd lokal så kan något ske med värmen, till exempel vid ett strömavbrott. Tänk därför på att alltid ha glykol i kylarvattnet och minst 30 procent spolaralkohol i behållaren.

Starta motorn
utomhus med huven öppen första gången, på våren. Låt temperatur och oljetryck byggas upp sakta, innan du börjar köra. Kolla efter läckage, rulla fram bilen en bit och se efter att ingen vätska har droppat ner på marken (olja, vatten, bensin?).

Var lite extra vaksam första gången du kör, lyssna efter oljud eller annan förändring. Sen är det bara att njuta av våren!

Bästa tipsen: Så ska du vinterförvara entusiastbilen
Vissa hävdar att en bil ska stå uppställd med tom tank (mindre brandrisk), andra säger full tank. Fördelen med full tank är att mängden luft och därmed risken för kondensvatten minskar. I praktiken är det väldigt svårt att tömma en tank helt och även en liten mängd bensin utgör en brandfara. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Bästa tipsen: Så ska du vinterförvara entusiastbilen
Brandsläckare bör du ha i din klassiker, man vet aldrig när om det blir läckage eller kanske en förgasarbrand. Små bränder släcker man direkt, även med en sån här liten brandsläckare. Vid stora bränder ringer du brandkåren och tittar på när bilen brinner upp. Kanske även garaget och hela huset. Brand är något av det farligaste som kan hända kring veteranbilar men är du förberedd och ser till att minska riskerna – och köper en eller ett par brandsläckare – finns det ingen anledning till oro.
Bästa tipsen: Så ska du vinterförvara entusiastbilen
Ett batteri självurladdar alltid, ju varmare garage desto fortare går det. Det värsta som kan hända ett batteri – och som förkortar livslängden – är en djupurladdning. Det undviker du genom att underhållsladda batteriet över vintern. Underhållsladdare finns det gott om på marknaden och de kostar bara några hundralappar. Lyft av jordpolen så blir bilen strömlös och du riskerar ingen krypström eller risk för kortslutning/brand. Håll batteripolerna rena. I det här fallet finns det en huvudströmbrytare (sitter nedanför handen på bilden) och det är en bra säkerhetsdetalj ifall man skulle få kortslutning och i värsta fall kabelbrand. Då går det blixtsnabbt att bryta strömmen och minska skadorna. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Bästa tipsen: Så ska du vinterförvara entusiastbilen
Man ska ju inte måla f-n på väggen men vilka villkor gäller ifall något skulle hända? Läs igenom ditt försäkringsbrev och/eller ring ditt försäkringsbolag för att ta reda på vad som händer vid brand, stöld, skadegörelse och liknande tråkigheter. Gäller din hemförsäkring eller är det bilförsäkringen som träder in? Kan du förvara dina sommarhjul i garaget och blir du ersatt ifall de blir stulna? Kolla upp innan!
Bästa tipsen: Så ska du vinterförvara entusiastbilen
Fukt kan ge upphov till dålig lukt och den har en tendens att sätta sig i klädsel och mattor, även när vårsolen tittar fram och bilen blivit uppvärmd. Placerar du en sådan här ”torrboll” i bilen under vinterförvaringen minskar risken för fukt och därmed dålig lukt.

Annons
Annons
Rulla till toppen