Experterna: Det är viktigast när du väljer vinterdäck

Svenska däckexperter ger sina bästa råd vid köp av nya vinterdäck. Viktigast är att fundera över vilket underlag man kör mest på.
Annons

Experterna: Det är viktigast när du väljer vinterdäck

Över 1.200 däckåterförsäljare från hela landet har i en undersökning genomförd av Goodyear svarat på vad som är viktigast att tänka på när man köper vinterdäck. Svaret är enhälligt: Underlaget. 

Den svenska vintern skiljer sig beroende på var i landet man bor. Att köra med fel typ av däck kan få allvarliga konsekvenser på bilens prestanda. Därför ska man alltid välja däck utifrån det underlag man kommer att köra mest på.

Bara tre procent uppger att EU:s däckmärkning är den viktigaste faktorn vid val av vinterdäck, vilket kan bero på att nordiska vinterdäcksegenskaper inte representeras helt rättvisande. Dubbdäck har ingen EU-märkning.

”Eftersom utveckling för prestanda på is står i motsatsförhållande till prestanda och rullmotstånd i väta får vinterdäck anpassade till nordiska vinterförhållanden en sämre klassificering på dessa områden, än vinterdäck anpassade för mer europeiska vinterförhållanden,” säger Karin Senning som är nordisk märkeschef på Goodyear Dunlop.

Viktigt att tänka på när du köper nya vinterdäck:
Vilket underlag kommer du att köra mest på?
Val av däckvarumärke (premiumdäck ger bäst prestanda och ekonomi i längden).
Däckets dimension (står på däcksidan).
Betyget i tidningarnas tester (Länkar till våra däcktester nedan). 

En del kanske köper sina vinterdäck på nätet, där det är lätt att jämföra priser. Men tänk då på att du gör valet helt utan hjälp av en fackman och det kan bli fel. En viktig detalj som många näthandlare missar är att välja rätt loadindex på vinterdäcken. Dimensionen är rätt, men däcket är kanske konstruerat för en mindre bilmodell som inte väger lika mycket som en familjebuss eller suv. Loadindex finns markerat på däckets sida med en två- eller tresiffrig märkning. Loadindex förkortas LI.

• Stort vinterdäckstest i auto motor & sport nr 22: 12 nordiska dubbdäck och friktionsdäck
• Stort test av friktionsdäck i auto motor & sport nr 24: 10 kontinentala vinterdäck 

I undersökningen ställs frågan om de vanligaste misstagen som begås när svenskarna byter däck själva.
• 30 procent svarar att kontrollen av däckets slitage är det allvarligaste misstaget, däcket ska vara jämt slitet och mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.
• 23 procent av de som byter däck hemma har för lågt lufttryck i däcken. 

Så kontrollerar du mönsterdjupet
Mät mönsterdjupet med en femkrona. Avståndet mellan siffran 5 och kanten på myntet är 3 mm, det vill säga det minsta tillåtna mönsterdjupet för vinterdäck. Stick ner myntet i mönstret på det mest slitna stället i de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan.

Experterna: Det är viktigast när du väljer vinterdäck
Mäta mönsterdjupet kan man göra med olika verktyg. Längst till vänster en tumstock, mindre bra. I mitten ett skjutmått, exakt men lite klumpigt. Till höger en digital mönsterdjupsmätare för proffsbruk, kostar cirka 300 kronor. Den hittade vi hos Toolstrading.se. En femkrona kan duga, till nöds. Den övre, horisontella delen på femman markerar djupet tre millimeter. Det andra, horisontella strecket på siffran fem finns vid 5,6 millimeter. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen