Volvos nollvision redan uppnådd

"Ingen ska behöva dö i en Volvo" är en nollvision som Volvo Cars satt upp. Ett tufft mål men amerikanska säkerhetsinstitutet IIHS visar i en ny rapport att Volvo är på god väg. Förra generationen XC90 visar sig vara så säker att ingen amerikan dött i den modellen.
Annons

Amerikanska säkerhetsinstitutet IIHS, ”Insurance Institute for Highway Safety”, har lämnat en ny rapport där man tagit ett brett grepp om säkerhetsnivån hos olika bilmodeller. Mest positivt i rapporten är att antalet trafikdöda bilister sjunkit kraftigt under den uppmätta perioden 2008–2012. Antalet döda gick ned med inte mindre än 41 procent.

Förbättrad säkerhetsnivå hos bilarna står för en del av denna nedgång men IIHS understryker att bank- och finanskrisen under 2008 och de efterföljande åren spelade en viktig roll också. Går man längre tillbaka blir skillnaderna ännu större, jämfört med 1985 så dog det nästan 8.000 bilister färre under 2012. Under de senaste åren har det dött cirka 30.000 personer i trafiken per år i USA, men tyvärr ser 2015 ut att bli ett riktigt dystert år – faktiskt det värsta sedan 2007. Ökad trafik är det starkaste skälet för att antalet trafikdöda ökat under 2015.

Risken för att bli dödad i trafiken beror mycket på vilken bilmodell man sitter i, visar IIHS-rapporten. Som väntat är det de största och tyngsta bilmodellerna som är säkrast, om man undantar pickuperna (som har en relativt hög andel dödsolyckor). Stora suvmodeller är klart bäst och ur ett föräldrarperspektiv kan man konstatera att stora suvar är ungefär dubbelt så säkra som familjebussar. Inte heller kombibilar är speciellt säkra.

När IIHS bryter ner statistiken på enskilda bilmodeller är det en liten grupp på nio bilar som inte haft några dödsolyckor alls. Om vi undantar de bilar som inte säljs i Europa är det Audi A4, Kia Sorento, Lexus RX 350, Mercedes GL, Subaru Legacy och Volvo XC90. Solklar tonvikt på suvmodeller, alltså, och för tydlighetens skull gäller det alltså föregående generation Volvo XC90.

Vänder vi på IIHS-listan är det nästan bara småbilar som är mest ”dödliga”. Farligast är Kia Rio, Nissan Versa och Hyundai Accent. Enheten som IIHS använder utgår från att en bil varit registrerad ett år och det krävs sammanlagt en miljon ”bilår” för att en bilmodell ska anses statistiskt säkerlagd. För de säkraste bilmodellerna är det alltså noll döda per en miljon bilår, medan Kia Rio är farligast med 149 dödsfall per en miljon bilår.

Bland övriga bilmodeller som utmärker sig negativt hittar vi Chevrolet Camaro (80 dödsfall/1 miljon bilår), Ford Focus (70 dödsfall/1 miljon bilår), Chevrolet Suburban (60 dödsfall/1 miljon bilår), Jeep Patriot (57 dödsfall/1 miljon bilår), Mazda 6 (54 dödsfall/1 miljon bilår) och Dodge Nitro (51 dödsfall/1 miljon bilår). Då ska man hålla i minne att den ”farliga” listan kunde gjorts mycket längre om inte gränsen en miljon bilår användes.

Även om bilarna blivit mycket säkrare under den senaste tioårsperioden påpekar IIHS att det finns mycket kvar att göra på andra håll. Förutom att välja en säker bilmodell borde användandet av bilbälte förbättras, hastighetsgränserna sänkas och mer göras för att distraherade förare inte orsakar olyckor. I USA räknar man med att förare som ägnar sig åt mobilprat, sms och appar i infotainmentsystemet orsakar strax under 30 procent av alla trafikolyckor – många av de mycket allvarliga.

 

Källa:

IIHS, ”Saving lives: Improved vehicle designs bring down death rates”

Annons
Annons
Rulla till toppen