Bentley snor sina idéer från Volvo XC90

Världens lyxigaste och snabbaste suvmodell – Bentley Bentayga – lanseras i Los Angeles för speciellt utvalda VIP-kunder. Första bilen är redan tingad av drottning Elizabeth men sedan ska Bentley bygga en fullmatad version, "First Edition", i endast 608 exemplar. Låter det inte som om Bentley lånat de idéerna från Volvo?
Annons

Säga vad man vill, men lanseringen av Volvos nya XC90 kunde knappats ha genomförts på ett bättre sätt. De välfyllda orderböckerna talar sitt eget språk, Torslandafabriken har gått upp till tre skift för att hinna med efterfrågan och Volvos kassaflöde gynnas av att cirka tre fjärdedelar av kunderna väljer den mest påkostade Inscription-versionen.

Som de flesta av er minns inledde Volvo sina leveranser av nya XC90 med begränsad serie på 1.927 bilar, kallad för ”First Edition”, med mycket rikhaltig utrustningsnivå. Antalet bilar speglade årtalet då Volvo inledde sin tillverkning, 1927, och dessa första bilar gick bara att beställa på nätet. Tvivlarna skrockade tveksamt över detta tilltag från Volvo, speciellt då First Edition såldes för saftiga 769.000 kronor. Men de fick fel, på lite mer än ett dygn var samtliga 1.927 exemplar av XC90 First Edition sålda.

Misstanken att Bentley sneglat en del på Volvos lyckade lansering är svår att vifta bort då man i måndags bjöd in speciellt utvalda VIP-kunder till ett releaseparty på anrika Sunset Marquis Hotel i Los Angeles, Kalifornien. Där berättade Bentley att man ska bygga en fullmatad version av Bentayga, ”First Edition”, i endast 608 exemplar. Siffran kommer från antalet hästkrafter i den uppdaterade W12-motorn, 608 hk (600 hp).

Första exemplaret av Bentley Bentayga ska levereras till drottning Elizabeth men de följande bilarna i First Edition utmärks av speciella 22-tums fälgar, unika exteriörkulörer, speciell ”diamantklädsel”, emblem med brittiska flaggan Union Jack (Volvo använder svenska flaggan i sin klädsel), konstrastsöm i skinnet och speciell interiörbelysning.

Som extra lockbete slänger Bentley in en specialtillverkad Breitling-klocka i First Edition paketet. Kunderna kan välja på tre versioner varav ett är ett damur. De som tycker att detta inte är nog kan ju alltid beställa till speciella Breitling-klockan för instrumentpanelen med diamanter – kostar endast 1,2 miljoner kronor (enbart klockan, alltså).

I sitt grundutförande startar Bentley Bentayga på 1,9 miljoner kronor. Vad First Edition bilarna kostar får vi inte reda på, vilket kanske är en säkerhetsåtgärd då man helst bör sitta ner när summan nämns. Bentley Bentayga gör 0–100 km/h på 4,1 sekund och har en toppfart på 301 km/h, ”världens snabbaste suv” enligt Bentley. Bentayga är den första suvmodellen hos Bugatti men ska följas ytterligare en, mindre modell. Dessutom ska Bentley utveckla en sportbilsmodell som kan utmana Aston Martin.

Bentley snor sina idéer från Volvo XC90

Bentley snor sina idéer från Volvo XC90

Bentley snor sina idéer från Volvo XC90

Bentley snor sina idéer från Volvo XC90

Bentley snor sina idéer från Volvo XC90

Bentley snor sina idéer från Volvo XC90

Bentley snor sina idéer från Volvo XC90

Bentley snor sina idéer från Volvo XC90

Annons
Annons
Rulla till toppen