Volkswagen svarar på kritiken: ”Det är olyckligt”

Nu har bilhandlarna tröttnat på Volkswagens dåliga kvalitet – men i vissa fall kan Volkswagen gå in och betala för strulande bilar trots att garantin gått ut, säger företagets informationschef.
Annons

Kamkedjor som kuggar över och kolvringar som måste bytas ställer till extremt dyra motorproblem för en del Volkswagen- och Audiägare. Nu har en stor bilhandlare i Stockholmsområdet helt slutat sälja de drabbade modellerna.

Om nybilsgarantin gått ut kan Volkswagen i vissa fall ställa upp med goodwill, men inte alltid.

”Vi är förstås medvetna om att det ibland förekommer fel på våra bilar och att de kan ha skiftande orsaker. Det är alltid beklagligt när sådana inträffar. I många fall ställer vår organisation, om garantitiden passerat, upp med olika former av kostnadsdeltagande. I det läget görs alltid bedömningen först av en verkstad auktoriserad för våra märken”, skriver Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen, i ett mejlsvar till auto motor & sport.

Ett av problemen hos Volkswagen är alltså kamkedjorna i de bensindrivna TSI-motorerna. Enligt Marcus Thomasfolk känner Volkswagen till att det ”har funnits kundsynpunkter sedan tidigare”.

”Råkar man ut för ett problem med kamkedja har vi en generös och öppen inställning till att kostnadsmässigt hjälpa till med att åtgärda felet. Förutsättningen är att man servat bilen korrekt och inom angiven tid.”

• Hur ser Volkswagen på att problemen är så omfattande att bilhandlare nu inte längre vill sälja bilarna?

”Vår uppfattning är att våra bilar har starka andrahandsvärden och vi måste ta reda på mer om vad som ligger bakom i just detta fall. Alldeles oavsett är det förstås olyckligt om det är på det sätt som beskrivs i artikeln”, skriver Marcus Thomasfolk.

• Har du haft problem med din TSI- eller TFSI-motor? Sätt betyg på din bil här!

Audi vill inte ge något generellt svar för alla som drabbats av motorproblem.

”Men vi rekommenderar de kunder som upplever en förhöjd oljeförbrukning att ta kontakt med auktoriserad verkstad för en kontroll. I många fall ställer vår organisation upp med olika former av kostnadsdeltagande, även om garantitiden passerats. Förutsättningen är att man har servat bilen korrekt och inom angiven tid”, säger Irene Bernald, informationschef på Audi i Sverige.

Annons
Annons
Rulla till toppen