Nytt test: Dieselskandalen sprider sig till Renault

Tysk miljöorganisation anklagar Renault Espace för att ha 25 gånger högre utsläpp än tillåtet.
Annons

Som om det inte vore nog att miljontals dieselbilar från Volkswagen har ett särskilt fuskläge anklagas nu också Renault för att ha ljugit om utsläppen.

I det nya testet släppte en Renault Espace ut 25 gånger mer kväveoxider än EU tillåter – men trots det klarar den alltså körcykeltesterna. Det var den tyska miljö- och lobbyorganisationen DUH som tog initiativ till testet som gjordes av ett universitet i Bern.

Det är oklart hur opartiska DUH är, skriver Reuters, men testet sätter hur som helst press på branschen. Renault har ännu inte kommenterat testet, och organisationen verkar inte ha hittat något särskilt fuskläge i motorn utan snarare en stor skillnad mellan kväveoxidutsläpp i verkligheten jämfört med i testlabbet.

DUH anklagade tidigare Opel för att ha betydligt högre utsläpp av kväveoxid i verkligheten än i testlabbet, något som Opel dementerade.

Renault Espace klarade gränsvärdena med kall motor efter ”särskilda förberedelser”, men med varm motor släppte den ut 25 gånger mer kväveoxider än tillåtet.

”Det är otroligt att så kallade moderna dieselbilar som skadar luften vi andas in finns på vägarna idag”, säger Axel Friedrich, en av grundarna till ICCT som avslöjade Dieselgate.

Uppdatering 20.00: Renault förnekar att 1,6-litersmotorn i Espace skulle släppa ut så mycket kväveoxider.

”Som vi meddelat tidigare följer Renault Espace de gällande reglerna, precis som alla våra bilar”, skriver tillverkaren i ett pressmeddelande.

Enligt Renault finns det flera faktorer i testet som tydligt skiljer sig från de europeiska reglerna för utsläppstester. Tyska ADAC har tidigare testat Renault Espace och godkänt den.

Annons
Annons
Rulla till toppen