Kostar 15 miljoner – redan 100 sålda

Det har ryktats länge men nu är det officiellt – Bugatti har valt att döpa Veyrons efterträdare till Chiron. Med hybriddrift och W16-motor på runt 1.500 hk ska Bugatti hedra sin mest framgångsrika tävlingsförare Louis Chiron, aktiv på 20- och 30-talen. Tester pågår, VIP-kunderna är lyriska och Bugatti har redan sålt 100 bilar.
Annons

Redan förra hösten kunde vi höra de första ryktena om att Bugatti bestämt sig för att döpa Veyrons ersättare till Chiron. Namnet går att härleda tillbaka till grekisk mytologi men i det här fallet ligger förklaringen betydligt närmare i tid. På 20- och 30-talen var Alexandre Louis Chiron en framgångsrik racerförare som tog många titlar för Bugatti – däribland Frankrikes GP 1931.

Framtiden för Bugatti Chiron har varit oviss då Volkswagen behöver spara bland utgifterna i efterdyningarna av ”dieselgate”. Men nu meddelar Bugatti att man ska premiärvisa nya Chiron nästa vår, på Genèvesalongen.

De spionbilder och spionfilmer (se ovan) som vi sett antyder ett visst släktskap hos Chiron med den Vision Gran Turismo som Bugatti visade upp på Frankfurtsalongen tidigare i höst. Tester pågår ”på flera kontinenter” berättar Bugatti och försäljningen har redan inletts. VIP-folk och ägare till Veyron har bjudits in för att få en förhandstitt på nya Chiron och responsen har varit god – det finns redan order på mer än 100 bilar.

En av de inbjudna är Lydie Barre-Chiron, släkting till Louis och författare till en biografi om racerföraren. Uppenbarligen gillade hon vad hon fick se i Molsheim:

”Chiron är en modern supersportbil som man omedelbart känner igen som en Bugatti,” berättade Lydie Barre-Chiron. ”Den ser fantastisk ut, helt magnifik. Designen visar att bilen är mycket kraftfull och mycket snabb. Om Louis Chiron varit i livet är jag säker på att han skulle vara mycket stolt över att få ge namn till en så extraordinär bil.”

Några officiella tekniska uppgifter på Bugatti Chiron finns inte ännu. Men det sägs att W16-motorn uppdaterats för att klara EU6-avgasnormen. Dubbla elektriska turboaggregat ska snabba upp gasresponsen och tillsammans med minst en elmotor ska sammanlagda toppeffekten ligga kring 1.500 hk. Vridmomentet skulle räcka till en långtradare men för att skona transmissionen har den begränsats till 1.500 Nm.

Fabriken i Molsheim byggs ut för att kunna öka produktionstakten. En sak man lärde sig av Veyron var att nyhetens behag falnade efter några år. De sista Veyron visade sig vara ganska svåra att sälja slut. Förutom det faktum att Bugatti Veyron är en av bilhistoriens värsta floppar – rent ekonomiskt.

Under avdelningen för onödigt vetande kan vi lägga till att Alexandre Louis Chiron föddes 3 augusti 1899 i Monaco och med sina 19 lopp i Formel 1 var han den enda F1-föraren som var född på 1800-talet. Dessutom den äldsta som tävlat (Monaco 1955) och äldsta som kvalat (Monaco 1958). Bugatti har använt Louis namn en gång förut, till den tredje konceptbilen som föregick Veyron – nämligen Bugatti 18/3 Chiron från 1999.

Kostar 15 miljoner – redan 100 sålda

Kostar 15 miljoner – redan 100 sålda

Kostar 15 miljoner – redan 100 sålda

Kostar 15 miljoner – redan 100 sålda

Kostar 15 miljoner – redan 100 sålda

Kostar 15 miljoner – redan 100 sålda

Kostar 15 miljoner – redan 100 sålda

Annons
Annons
Rulla till toppen