Så ska Audi sänka förbrukningen – i verkligheten

Smart lösning är relativt billig att tillverka och ska sänka förbrukningen på riktigt – inte bara i labbet.
Annons

Audi har släppt både A3 och Q7 som laddhybrider. Men det är inte alla som vill – eller kan – ladda sin bil och därför kör Audi igång en storsatsning på så kallade mildhybrider.

Det är framför allt mindre modeller som A1, A3 och A4 som blir aktuellt för den nya mildhybridtekniken, skriver Autocar.

En smart funktion är att hybridbilarna tar hjälp av kartan i navigationssystemet för att avgöra om det är bensin- eller elbilskörning som gäller, eller för att ”segla” i nedförsbackar och därmed ladda batteriet. Systemet kallas Audi Predictive Efficiency Assistant.

I oktober 2014 premiärvisade Volkswagenkoncernen det smarta hybridsystemet och vi har redan provkört en testbil som var riktigt imponerade eftersom den gick mjukt och växlade till eldrift sömlöst.

”Bäst av allt är att enligt en ingenjör jag pratade med kommer detta sänka förbrukningen på riktigt, inte bara i körcykeln!”, sa auto motor & sports utsände Pär Brandt när han provkörde bilen.

Bilen får en större generator som också fungerar som startmotor. Den tar inte upp speciellt mycket plats och kostar inte så mycket mer, men kan ge mellan 4 och 16 kW. Det behövs också ett extra batteri. Bilen kan dock inte köras helt på eldrift.

”Nej, det gör den aldrig. Men du har en seglingsfunktion så när du släpper upp gasen slår bilen av bränsletillförseln och den motorbromsar inte. Den extra kraften kan användas till exempel vid växlingar eller när du accelererar. Det här systemet låter väldigt smart eftersom det inte har så många extra komponenter”, sa Pär Brandt.

Annons
Annons
Rulla till toppen