VW hånas offentligt på klimatmötet i Paris

Hela världens toppolitiker samlas just nu på klimatmötet i Paris och det innebär full bevakning från media. Volkswagen är en av sponsorerna till klimatmötet och de senaste månadernas "dieselgate" går inte obemärkt förbi. Aktivistgruppen "Brandalism" hånar nu VW med fejkade reklamaffischer som satts upp i Paris.
Annons

Att Volkswagen blivit ertappade med fingrarna i syltburken står utom allt tvivel. Att fuska med avgastester och CO2-utsläpp är givetvis fullständigt oacceptabelt. Volkswagen har anlitat externa konsulter för att utreda omfattningen av avgasfusket och om det visar sig att åtgärderna fått ”ok” av högt uppsatta chefer lär det bli kännbara straff – kanske fängelse.

Förutom förlorat förtroende, dyrbara återkallelser och böter från olika myndigheter kan Volkswagen också vänta sig omfattande stämningar från bilköpare i både USA och Europa.

Men som om inte detta vore nog hånas nu Volkswagen offentligt i Paris. Det är aktivistgruppen ”Brandalism” som driver med VW genom att sätta upp fejkade reklamaffischer i Paris – mitt under pågående klimatmötet COP21. Statsledare från hela världen finns på plats för att förhandla under klimatmötet och vad som sker hårdbevakas förstås av tillresta journalister.

BrandalismProject har tillverkat ett antal affischer som ser ut som den riktiga utomhusreklamen. 600 exemplar har tryckts upp och satts upp över centrala Paris. Budskapet i reklamen är dock ironisk och för Volkswagens del lyder rubrikerna ”We´re sorry that we got caught” (Vi är ledsna att vi åkte fast) och ”Drive cleaner. Or just pretend to” (Kör med lägre utsläpp. Eller bara låtsas).

Klimatmötet hårdbevakas också av polis och militär, efter terrorattentaten nyligen i Paris. Man kan ju fråga sig hur det är möjligt att sätta upp så uppenbart ironiska affischer i Paris utan att någon stoppade aktivisterna från BrandalismProject. Reklamaffischerna finns att se hos Brandalism Gallery (klicka för att länka dit i nytt fönster). Andra företag som hånades med liknande reklam var Air France, GDF-Suez-Engie och Total.

VW hånas offentligt på klimatmötet i Paris
Den fejkade reklamen finns uppsatt i Paris i olika varianter, med både engelsk och fransk text.
VW hånas offentligt på klimatmötet i Paris
”Vi är inte ensamma om att fuska” står det längst ner i den fejkade reklamaffischen.
Annons
Annons
Rulla till toppen