Ulrich Hackenberg slutar på Volkswagen efter dieselgate

Koncernchefen Martin Winterkorn valde att avgå efter avslöjandet om avgasfusk och nu är det dags för nästa "tungviktare" att städa skrivbordet. Utvecklingschefen Ulrich Hackenberg, 65 år, väljer att avsluta sitt arbete hos VW och Audi efter en ömsesidig överenskommelse med sin arbetsgivare.

Ulrich Hackenberg slutar på Volkswagen efter dieselgate
Lättviktsbilen VW XL1 var ett av de många projekt som Ulrich Hackenberg ledde i sin roll som utvecklingschef.

Efter att Volkswagens avgasskandal briserade i september har Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg haft en låg profil. Han är en av de personer som "arbetsbefriats" under tiden som Volkswagens interna utredning pågår, parallellt med att åklagarmyndigheten i Braunschweig undersöker om det finns en brottsmisstanke kring avgasfusket.

Förutom Ulrich Hackenberg har Volkswagens utvecklingschef Heinz-Jakob Neusser och Porsches utvecklingschef Wolfgang Hatz blivit befriade från arbetsuppgifter. Det har tolkats som att alla tre hade kännedom om den olagliga programvaran i dieslarnas motorstyrning men några officiella uppgifter eller anklagelser har inte riktats mot de tre utvecklingscheferna.

Förutom uppdraget som utvecklingschef – en roll som han haft hos både Volkswagen och Audi – har Ulrich Hackenberg även varit styrelsemedlem i Audi AG. Men igår eftermiddag meddelade Audi att Ulrich Hackenberg, 65 år, valt att avgå från sina uppdrag. Avgången benämns som "ömsesidig" och Ulrich Hackenberg prisas för sina stora insatser under de 30 år han arbetat inom koncernen.

Hackenberg ersätts av Stefan Knirsch och som ny styrelseordförande (efter Martin Winterkorn) för Audi AG tillträder Matthias Müller.

Ulrich Hackenberg och Martin Winterkorn hade parallella karriärer inom Audi och Volkswagen. Alltid närvarande vid produktlanseringar och bilsalonger. Men nu har båda slutat sina uppdrag. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror att det blir fler chefer inom Volkswagen som får lämna sitt jobb innan avgasskandalen är över.
316
20