Volvo XC40 blir nya instegssuven
Premiär 2017. Försäljningen av suvar ser inte alls ut att mattas av, tvärt om – allt fler vill köra suv och det tänker Volvo utnyttja så mycket det går. Volvo XC40 blir ett helt nytt tillskott som bygger på plattformen CMA. Den ligger till grund för hela 40-serien och utvecklas tillsammans med Geely.
Det som CMA har gemensamt med Volvos större SPA-plattform är bland annat motorer och växellådor (både förbränningsmotorer och laddhybridteknik), infotainmentsystem, klimatanläggning, datanätverk och säkerhetssystem.
En av de största fördelarna med CMA blir att Volvo kan erbjuda funktioner som annars brukar finnas i dyrare och lyxigare modeller även i kompaktbilar.
”CMA ger oss ett fantastiskt utgångsläge. Vi har utvecklat den nya arkitekturen enligt en plug and play-modell som innebär att Volvos nästa generation kompaktbilar kan dra fördel av de tekniker som finns tillgängliga i nya XC90”, säger Peter Mertens, utvecklingschef på Volvo.
Läs också: Volvochefen: "XC40 kommer inom fyra år"
Volvo släpper helt eldriven modell
Premiär 2019. Om bara fem år ska en av tio sålda Volvobilar vara eldrivna. Volvochefen Håkan Samuelsson uteslöt tidigare helt eldrivna bilar för att istället satsa på laddhybrider. Men nu gör Volvo helt om och lanserar en eldriven Teslakonkurrent.
Volvo svarar inte på vilken modell som blir märkets nya elbil, men förmodligen blir det ingen ”liten” bil som V40 eller XC40. Där får Volvo helt enkelt ingen ekonomi i projektet.
”Min gissning är att nästa elbil blir nya Volvo XC60. Suvtrenden är fortsatt mycket stark och det är lättare att få plats med batterierna i en hög bil. Dessutom är XC90, S90 och V90 redan färdiga, och det krävs en hel del anpassning i bottenplattan för att få plats med batteriet. Drömmen hade naturligtvis varit en speciell elbilskaross, men det tror jag inte det finns pengar till”, säger auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind.
Läs också: Glöm elbilar – det är laddhybrider som gäller för Volvo
Fortsätter utmana Volkswagen Golf
Förutom Volvo XC40 kommer också en ny generation V40 och den upphöjda versionen V40 Cross Country. Premiär för V40 blir förmodligen 2019, vilket innebär att dagens generation har fyra år kvar att leva.
De mindre modellerna i Volvos 40-serie ska fokusera på körglädje, enligt Volvo. 60-serien kallar Volvo för ”dynamiska” medan S90 och XC90 ska vara ”sofistikerade”. V90 kallas ”elegant och funktionell”.
Hög tid för ersättare till XC60…
Volvo XC60 får samma formspråk som XC90 men i ett mindre format. Det blir förmodligen också XC60 som blir Volvos nya eldrivna bil. Volvo XC60 premiärvisas 2017 – då fyller dagens XC60-generation nio år… Elversionen dröjer till 2019.
…och för resten av 60-modellerna
Även Volvo S60 och V60 väntar avlösning. Precis som tidigare är detta valet för köpare som kanske inte söker största möjliga lastutrymme utan snarare ett intressant designspråk. Premiär för V60 blir 2018.
S90 blir kombin V90 under nästa år
Det är redan klart att ersättaren till Volvo V70 heter V90. Exakt när premiären sker är inte officiellt men enligt de intervjuer som gjordes under S90-lanseringen pekar allt mot att Volvo premiärvisar V90 nästa vår på Genèvesalongen 2016.
Det behövs en ersättare till V70, som fyller nio år nästa år, och även om modellen säljer bra i sitt Classic-utförande börjar åldern synas. Speciellt när man jämför med XC90 och S90.