Devel Sixteen testar V16-motorn med 4.515 hk!

Vi har varit skeptiska till Devel Sixteen som bara verkar vara för mycket av allt. Men nu finns det en film som visar V16-motor på 12,3 liter när den körs i motorbromsbänk. Vad sägs om 4.515 hk och 4.771 Nm? Jo, du läste rätt!
Annons

Lykan Motorsport premiärvisade sportbilsmodellen Devel Sixteen på Dubai Motor Show för ganska precis två år sedan. Det har inte varit helt tyst sedan dess – vi gjorde bland annat en provkörning av Lykan Hypersport – men inte mycket har hörts om den extrema bilen med uppgiven toppfart på 560 (!) km/h.

När Devel Sixteen visades för två år sedan påstods den ha en V16-motor på 5.000 hk. Och som alla vet finns det inga sådana motorer. Hästkraftsligan för ”serieproducerade”, gatlegala personbilar leds av Koenigsegg One:1 som har en toppeffekt på 1.360 hk.

Men nu finns det en V16-motor som utvecklats till Devel Sixteen av amerikanska företaget Steve Morris Engines. För att nå sitt mål har man byggt motorn från grunden, bokstavligen talat. Ur ett enda aluminiumblock har man fräst ut motorblock och topplock. Även vevaxel, kamaxel och allt annat på motorn är gjort från grunden eftersom det inte finns att hämta någon annanstans. Vilket man förstår då motorn har 16 cylindrar, fyra jättelika turboaggregat och en volym på 12,3 liter.

Motorn till Devel Sixteen har nu nått så långt i sin utveckling att man börjat testa den i bromsbänk. På vanlig, amerikansk handelsbensin (som anges till 93 oktan med deras skala) och ett turbotryck på 20 psi (1,4 bar) gav motorn 3.002 hp och 3.263 Nm vid 6.900 rpm.

Över 3.000 hästar och nästan 3.300 Nm borde räcka för de flesta och göra slut på alla tillgängliga däckdimensioner. Men om det skulle föreligga ett behov av mer effekt testade Steve Morris Engines även med VP racesoppa med högre oktantal. Turbotrycket höjdes till 30 psi (2,0 bar) vilket gav toppeffekten 4.415 hp (4.476 hk) samt 4.771 Nm.

Som alla inser finns det ingen transmission på marknaden för personbilar som tål närmare 4.800 Nm. Hur detta lilla problem ska lösas framgår inte, men konstruktörerna bakom Devel Sixteen har nog en plan. Fyrhjulsdrift torde vara önskvärt men om detta blir fallet vet vi heller inte.

Med toppeffekt kring 4.500 hk ligger Devel Sixteen på ungefär samma nivå som de största flygmotorerna i slutet av andra världskriget. Ungefär samtidigt som kriget slutade slog turbinmotorerna igenom hos jetplanen och därmed upphörde all utveckling av kolvmotorer. Två av de mest kraftfulla var amerikanska Pratt & Whitney R-4360 (4.300 hk) samt brittiska Napier Sabre, en ”H-motor” som i sitt mest extrema utförande gav 3.500 hk och använd i Hawker Tempest kunde ge till och med Messerschmitt Me 262 en match.

Den största flygmotorn, amerikanska Lycoming XC-7755, nådde bara prototypstadie och hade 36 cylindrar och en sammanlagd motorvolym på 127 liter. Toppeffekten var 5.000 hk vid 2.600 rpm och målet var att nå upp till 7.000 hk. Men så långt kom man inte innan jetplanen tog över.

I slutet på filmen, nedtill på sidan, berättar Steve Morris att man har fler versioner av motorn ”på gång”. Man skulle kunna tänka sig att en V16-motor går att använda inom vissa typer av motorsport eller shower (typ monstertruckar) men mest sannolikt är väl att man hittar applikationer på den marina sidan. När det gäller kraftfulla motorbåtar verkar det inte finnas något övre tak för effektbehovet.

Annons
Annons
Rulla till toppen