Franska rymdskeppet
När Citroën DS känns alldeles för vanlig finns coupémodellen SM med Maseratiteknik. Men någon sådan kan väl ändå inte finnas i Sverige, tänker du? Jodå, i Gävle! Det här rymdskeppet har Citroëns gashydrauliska fjädringssystem som är fantastiskt (så länge det inte går sönder), snedställd radio (för det är ju alldeles för enkelt att sköta bilstereon när den är monterad som i vanliga bilar) och mysiga nackstöd.
Modern retro-BMW
En Wiesmann ser du verkligen inte varje dag, särskilt inte nu när det kluriga retromärket gått i konkurs. Wiesmann GT MF4 har en V8-motor från BMW med sexväxlad manuell låda och ger sköna 1960-talsvibbar men har både klimatanläggning och navigationssystem.
Galet prisrace
Priserna på 997-generationen av Porsche 911 GT3 RS fortsätter klättra uppåt och frågan är om kurvan någonsin planar ut. Det här exemplaret från 2010 har visserligen bara rullat 292 mil men kostar å andra sidan 2,3 miljoner kronor. ”Ett tillfälle för samlare!”, skriver säljaren i annonsen.
Exklusivare än grannens 535d
När det gäller snabb motorvägsexpress är det få som mäter sig med BMW-förfiningsfirman Alpina. Även om de nya modellerna kanske inte är lika diskreta som förut – de fyra avgasutblåsen på denna Alpina D5 skäms inte för sig – är det ändå många som skulle missta bilen för en ”vanlig” 5-serie.
Lyxlimousin med lyxparaplyer
Köper du en Bentley Arnage får du en flytta-på-dig-front som får de flesta att vika undan till högerfilen illa kvickt. Här kommer en lord i expressfart på väg till godset så då är det bara att hålla till höger. Detta är sista versionen av handbyggda Bentley Arnage och om inte det fungerar som argument kan vi berätta att du får fyra Bentleyparaplyer med handtag i ädelträ monterade i bakluckan.
Häftigare än 911 GT3?
Har du lyssnat på V8-motorn i Corvette Z06 är du förmodligen redan såld, men vi kryddar med att det här exemplaret har Z07 Performance Pack med keramiska bromsar, svarta fälgar, gula bromsok, skalstolar och en hel del annat. I vår provkörning mot Porsche 911 GT3 stod sig Corvette riktigt bra: ”Den kan ge dig gåshud ena sekunden och skrämma skiten ur dig i nästa. Spännande? You bet.”
60 hästar och nästan 60 år gammal
Dags för en Porsche från tiden när 60 hästkrafter räckte alldeles utmärkt i en sportbil. Denna röda Porsche 356 A/1600 ser ut att vara i riktigt fint skick. 1,3 miljoner?! Ja, men här skulle vi som sagt glömma prislapparna och bara drömma. Titta på formen! De små bakljusen! Ratten! Mmm…
Ferrariutmanaren med 274 hästar
Vi spolar fram några år till 1994 och hittar en svart Acura NSX, eller USA-versionen av Honda NSX. Den mittmonterade V6-motorn i aluminium med det märkestypiska VTEC-systemet gav 274 hästkrafter och skulle varvas ordentligt – rödmarkeringen fanns först vid 8.000 r/min. Men du behöver ju egentligen inga fler argument än att Ayrton Senna hade ett finger med i spelet, eller hur?