”Vi ska skapa ett nytt, bättre och starkare VW”

Pressen har varit hård på Volkswagens nya koncernchef Matthias Müller och han såg onekligen lite trött ut under dagens presskonferens. Men arbetet efter att avgasskandalen briserade i september har gett resultat. "Det finns ljus i tunneln" sa Matthias Müller och riktade ett speciellt tack till de ingenjörer som jobbat dygnet runt i över två månader för att hitta tekniska lösningar.
Annons

Volkswagen kallade till presskonferens för att berätta var man står efter att ha jobbat i nästan tre månader med efterdyningarna av ”dieselgate”. Koncernchefen Matthias Müller fanns på podiet tillsammans med Volkswagen AG:s styrelseordförande Hans Dieter Pötsch.

Hans Dieter Pötsch inledde direkt med att be om ursäkt för det som hänt: ”Vi är inte bara djupt chockade över det som hänt, det har också försatt företaget i en mycket svår situation. Men Volkswagen ska lära av sina misstag och vi kan garantera att något sådant här aldrig mer ska ske.”

Enligt Hans Dieter Pötsch är det för tidigt att säga hur omfattande kännedomen var av det avgasfusk som styrprogrammen innehöll. Men han beskrev det som ”en relativt liten grupp” som begick en serie av misstag. Att avgasfusket kunde hamna i styrprogrammet berodde på både enskilda individer och att Volkswagens system tillät det.

”Vi ska uppgradera våra IT-system”, sa Hans Dieter Pötsch, ”så att det här inte ska kunna hända igen. Strukturen ska vara sådan att ett liknande fel inte kan hända igen. Vi kan inte kontrollera varje individ men det ska vara mycket svårare att överträda reglerna.”

Hans Dieter Pötsch ville inte spekulera i om åklagaren, som utreder vad som hände, kommer att hitta åtalspunkter mot enskilda VW-anställa som varit inblandade i fusket. Men Pötsch betecknade det som hänt som ”olagligt” och uteslöt inte att det blir åtal. Volkswagens egen utredning ska vara klar att presentera i april 2016. Det finns inga indikationer på att någon i styrelsen eller i företagsledningen visste att dieselmotorernas styrprogram innehöll avgasfusk.

Koncernchefen Matthias Müller såg ut att inte sovit speciellt mycket sista tiden men gjorde ändå ett kraftfullt intryck. Väl medveten om att hans budskap riktade sig både utåt men också mot alla de 600.000 personer som jobbar åt Volkswagen ville han gjuta nytt mod i de anställda:

”Vi ska skapa ett nytt, bättre och starkare Volkswagen”, sa Matthias Müller. ”Även om det låter som en kliché ser vi krisen som en möjlighet till förbättring. Det finns en verklig vilja till förändring.”

Matthias Müller berättade att hans arbete inledningsvis handlade om att göra om ledningsstrukturen hos Volkswagen AG. Nio högre chefer har ersatts med nya personer och han har minskat antalet av de som rapporterar direkt till honom från 30 till 19 chefer. ”Nu har vi rätt team på plats och de kan hitta svaren på frågorna som ställts.”

För att bli bättre och undvika liknande skandaler gäller det hitta nya tankesätt, berättade Matthias Müller. ”Vi har många styrkor att bygga på men måste ändra om gamla hierarkier, inte konkurrera mellan varumärkena och diskutera mera. Misstag ska vara tillåtet, så länge vi ser de som ett sätt att lära.”

Öppenhet är också viktigt och enligt Matthias Müller är det principen ”öppen dörr” som gäller nu, på alla nivåer. En öppen dörr signalerar att man vill diskutera och inte har något att dölja, sa Matthias Müller och tillade att hans egen dörr alltid står öppen.

”Volkswagens framtid tillhör de modiga,” fortsatte Matthias Müller, ”och vi ska bli mer som Silicon Valley.”

När Volkswagen presenterade sin strategi ”2018” för några år sedan ställde man upp ambitiösa mål, bland annat att bli världens största och mest lönsamma biltillverkare. Dit är man på väg men under 2016 ska Matthias Müller presentera en ny strategi, ”2025”, och där utlovar redan nu nya ambitiösa mål.

Den ekonomiska omfattningen av dieselgate går inte att kvantifiera ännu. Hur stora åtgärderna i Europa blir är klart men hur de tekniska lösningarna ser ut för bilarna i Nordamerika är ännu inte färdigt. Med all sannolikhet har Volkswagen både stämningar, skadestånd och böter att vänta.

Alla projekt som inte är absolut nödvändiga har skrotats eller ställts på paus, sa Matthias Müller, men man har tillräckliga resurser för hantera situationen. Att sälja något av de tolv varumärkena är inte aktuellt, något som Matthias Müller dementerade flera gånger under onsdagens presskonferens. Försäljningen har påverkats marginellt och tidigare prognoser håller.

Matthias Müller fick frågan om det finns bilmodeller som stoppats och där var han mera ovillig att svara. ”Det handlar inte om enskilda modeller, det är helheten som räknas.” Ersättaren till Bugatti Veyron, Chiron, är klar och ska visas på Genèvesalongen. De utvecklingskostnaderna är avklarade och belastar inte Volkswagen idag.

Under den efterföljande frågestunden fick Matthias Müller flera gånger frågan hur VW-ägarna i Europa ska kompenseras och där var han lite svävande. Att det ska bli någon typ av kompensation uteslöts inte, men den ”kommer att variera mellan de olika marknaderna.”

En av journalisterna frågade om Matthias Müller skulle våga sig till Detroit i januari och om han i så fall skulle ligga på knä och be de amerikanska kunderna om ursäkt.

”Jag är i Detroit mellan tisdag till fredag”, sa Matthias Müller ”och kommer att träffa bland annat politiker. Om det blir på knä får vi se då. Jag kommer att be om ursäkt för det som hänt men är samtidigt säker på att vi ska ha bra lösningar att erbjuda”.

Matthias Müller riktade också ett speciellt, personligt tack till alla de som slitit så hårt under nästan tre månader. Ingenjörerna på motorutvecklingen har bokstavligen jobbat dygnet runt för att hitta lösningar och analysera de miljontals rader med kod som finns i styrprogrammen. ”Problemen är inte över, men nu finns det ljus i tunneln,” sa Matthias Müller.

Annons
Annons
Rulla till toppen