Porsche 718 Boxster testas – lyssna på nya fyran

När de sista, avslutande vintertesterna utförs av Porsche Boxster 718 får vi äntligen höra – och filma – den fyrcylindriga boxermotorn. Projektledaren Matthias Hofstetter berättar att det kommer två versioner nästa år på 2,0 respektive 2,5 liter, toppeffekt 300 och 350 hk. Vad säger du om ljudet motorn?
Annons

Snart är det turbo för hela slanten även hos Porsche. Några kanske gråter över att de fina sugmotorerna går i graven, medan andra har ett mera rationellt förhållningssätt. Turbomatning brukar ju innebära både mer effekt och lägre förbrukning.

Modellerna 911 Carrera och Carrera S har fått ett stort ansiktslyft – som de flesta nog skulle kalla ett generationsskifte – och där hittar vi numera den helt nya 3,0-liters boxersexan med turbomatning. Samma sak gäller för fyrhjulsdrivna 911 Carrera 4 och 911 Carrera 4S som finns i sammanlagt sex versioner (Coupé, Targa och Cabriolet).

I juni nästa år är det dags för även Porsche Boxster och Cayman att gå över till turbomatning, då byter bilarna även namn till Porsche 718. Dessutom tappar modellerna två cylindrar! Vi har hört en del ljudupptagningar från testbanorna i somras (se filmklippen längre ner på sidan) men i början av december var Porsche vänlig nog att bjuda med oss till Kanada där de sista vintertesterna sker av 718 Boxster och 718 Cayman.

Testföraren Alex Ernst möter upp vid parkeringen utanför hotellet i Yellowknife i norra Kanada. Bilarna har stått utomhus över natten och nu ska vi göra det man inte bör göra, hoppa in och köra hårt direkt utan varmkörning.

”Vi ska inte varmköra motorn utan belasta och lyssna efter missljud eller andra problem,” berättar Alex Ernst. Hur motorn låter på tomgång kan ni höra i filmklippet nedan.

De följande dagarna kör vi nästan 300 mil med Porsche 718 Boxster och den närbesläktade 718 Cayman. Vi får inte köra själva men följa med testförarna. De adaptiva stötdämparna ger nu en större spännvidd mellan lägena komfort och sport. De dåliga vägarna med gott om potthål passeras med en mjukhet som man inte förväntat sig från en sådan här sportbil. Styrningen har blivit lite kvickare och bromsarna har uppgraderats.

Två fyrcylindriga boxermotorer ska erbjudas till 718-modellerna nästa år. Vanliga 718 får en 2,0-liters turbomotor med 300 hk och 350 Nm som gör 0–100 km/h på 5,5 sekunder. Porsche 718 S får en större turbomotor på 2,5 liter med toppeffekten 350 hk och 400 Nm, 0–100 går på strax under 5,0 sekunder. Från passagerarsätet är det påtagligt att båda motorerna erbjuder betydligt mer vridmoment än de sexcylindriga föregångarna.

Precis som hos nya 911 Carrera finns det också en boostknapp på ratten som tillfälligt ger toppeffekt och stramar upp alla inställningar under 20 sekunder. Och som vanligt, när det gäller Porsche, lär inte motorvolymer stanna på denna nivå. Ingenjörerna har säkert byggt in en viss ”växtmån” i motorblocken för framtida uppgraderingar.

Projektledaren Matthias Hofstetter erkänner att omställningen till fyrcylindriga motorer inte var lätt:

”Som väntat knorrades det mycket i början,” säger Matthias Hofstetter. ”Men vi behöver reducera våra CO2-utsläpp och jag är övertygad om att vi varit framgångsrika i arbetet.” Förbrukningsmässigt kan vi förvänta oss att de nya, fyrcylindriga turbomotorerna är cirka 1 l/100 km snålare än sina sexcylindriga föregångare.

Två cylindrar färre borde ge bättre utrymme och lägre vikt. Men riktigt så enkelt visade det sig inte vara. Turboladdningen ökar vikten och den hamnar ungefär på samma nivå som förut. Porsche 911 Carrera har luftkylda intercoolers (luft/luft) men i det kompakta mittmotorutrymmet i Boxster/Cayman fick ingenjörerna istället använda vattenkylda laddluftkylare. Enligt en av testingenjörerna, Jan Roth, är motorutrymmet nu extremt välpackat: ”Du får inte ens plats med en apelsin”.

Porsche 718 Boxster och Cayman har ett enkelt turboaggregat, till skillnad mot nya 911 Carrera som har två. Något som 718 däremot har – men inte 911 – är turbo med variabel inloppsgeometri, precis som 911 Turbo. Det ger bättre gasrespons på lägre motorvarv samtidigt som kapaciteten räcker längre upp i varv. Boxerfyrorna varvar till 7.500 rpm.

De riktiga provkörningsintrycken får vi vänta med till nästa år. 2016 är för övrigt 20-årsjubileum för Boxster, den första modellen med ett namn istället för en siffra. Men nu återgår alltså Porsche till siffror igen. Först ut var 918 Spyder 2010 och nästa sommar kommer 718. Återstår att se om Porsches konceptbil från i höstas – Mission E – får heta 928.

 

Porsche Boxster mit Vierzylinder

So klingt der Vierzylinder-Boxer im #Porsche #Boxster. Hier geht´s zum Mitfahrt mit dem neuen Modell >>> http://ams.to/porsche-boxster-vierzylinder

Posted by auto motor und sport on den 15 december 2015

Porsche 718 Boxster testas – lyssna på nya fyran
I några dagar kör vi nästan 300 mil med Porsche 718 Boxster och den närbesläktade 718 Cayman i norra Kanada. Vi får inte köra själva men följa med.
Annons
Annons
Rulla till toppen