Kompressorn gör Huracan explosivt snabb

Glöm allt turbotrams, en riktig motor ska överladdas med kompressor! Matt Farah på "The Smoking Tire" provkör en Lamborghini Huracan modifierad av VF Engineering. Toppeffekten har ökats till 817 hk och 827 Nm – vilket gör Lambon explosiv. Och den låter ännu bättre, lyssna och njut.
Annons

Turbomotorerna håller på att ta över och snart går det inte att hitta sugmotorer i modellutbudet. Med överladdning får man mer kraft ur en liten motorvolym och det går att skapa mera bränsleeffektiva motorer – åtminstone på pappret.

Lamborghini är en av de sportbilstillverkare som hittills vägrat turboladdning. Både Porsche och Ferrari har böjt sig för bränslekraven men ännu så länge härdar Lamborghini ut, även om det mesta pekar mot att den kommande suvmodellen får en turbomatad V8-motor.

Man behöver inte söka runt länge på YouTube för att hitta tuningföretag som turbomatat V10:an som vi hittar i Gallardon och nya Huracán. Men det går givetvis att använda en kompressor också om man vill öka effekten med överladdning och det är något som amerikanska VF Engineering specialiserat sig på.

Den kompressor som VF Engineering använder är en Eaton TVS2300 2,3 liter. De utvecklade denna kompressorsats till Gallardon och nu finns det en version till Huracán också. Det ser ut att vara ungefär samma komponenter som man tidigare använt till Gallardon.

Matt Farah på ”The Smoking Tire” har fått tillfälle att provköra en Lamborghini Huracan som VF Engineering byggt om med sin kompressorsats. Ett jobb som kostar 33.000 dollar, med fem dollar i växel tillbaka.

Med överladdning ger V10-motorn 806 amerikanska hästkrafter, vilket omräknat blir 817 hk. Vridmomentet anges till 827 Nm. En rejäl ökning jämfört med originalet som ger 610 hk och 560 Nm.

Prestandamässigt blir det också ett rejält lyft med kompressorns hjälp. En Huracán LP 610-4 gör 0–100 km/h på 3,2 sekunder med uppgiven toppfart på 325 km/h. VF anger sina siffror i miles per hour och 0–60 (96,5 km/h) går på 2,3 sekunder, 1–100 (160 km/h) på 5,0 och stående kvartsmilen ska klaras av på 9,8 sekunder och slutfarten 243 km/h.

Och som referenspunkt kan man säga att alla gatlegala bilar som klarar kvartsmilen på under tio sekunder är ohyggligt snabba.

Att Matt Farah är imponerad av den kompressormatade Huracán går inte att ta miste på. Kompressorn förstör heller inte avgasljudet utan förstärker det snarare och V10:an låter fullständigt ljuvlig när den får sträcka ut. Våga vägra turbo!

Annons
Annons
Rulla till toppen