Stora resdagen – håll koll på däcken och trycket

Cirka två miljoner svenskar gör en bilresa i julhelgen, inte sällan med full last och under brådska. Ta det lugnt och öka säkerheten genom att också kontrollera däcken och se till att ha rätt däcktryck. Visste du att många fyller på ett alldeles för lågt lufttryck?

En digital däcktrycksmätare kan man ha i bilen och därmed se i detalj hur trycket förändras med temperaturen. Den här hittade vi hos Clas Ohlson för 99:90 kronor.

Förutom att mäta däcktrycket går det även att kontrollera mönsterdjupet. Vinterdäck ska ha minst fyra millimeter, helst mer.

Onsdagen innan julafton är den stora resdagen då många lastar in hela familjen plus julklappar och packning i bilen. I den allmänna stressen är det lätt att glömma bort däcktrycket men ta en fikapaus på macken och kontrollera nivån.

Korrekt tryck ger bilen trygga vägegenskaper men för lågt däcktryck kan göra bilen svår att hantera vid till exempel en undanmanöver. För lågt däcktryck ökar också slitaget på däcken, i värsta fall kan man halvera livslängden på däcken. Som lök på laxen ökar dessutom rullmotståndet med för lågt däcktryck och bilen drar mer bränsle.

Biltillverkaren har angett korrekt däcktryck och den uppgiften finns i handboken. Däcktrycket brukar också finnas på en dekal som kan sitta i exempelvis dörröppningen på förarsidan eller på insidan av tanklocket. Som regel anges två däcktryck, normal och "full last". Har man passagerare och packning är det siffran för full last som gäller.

Det som är lurigt med däcktryck – och som väldigt många bilförare inte har en aning om – är temperaturen spelar en stor roll. När däcksidan rör sig under färd skapas värme i gummit vilket värmer upp luften inuti däcket. Varm luft har ett högre tryck än kall luft och den siffra som biltillverkaren angett för däcktrycket är alltid "kall".

Hur sjutton vet man då hur varma däcken är? Som en enkel regel brukar man säga att tre kilometers körning med bilen ger "arbetstemperatur" på däcken och en tryckökning med cirka 0,3 bar. Om däcken till exempel hade 2,0 bar i däcktryck vid parkeringen och du sedan kör tre kilometer eller mer till bensinmacken för att fylla på luft så har däcktrycket ökat till 2,3 bar. Om dina framdäck ska ha 2,3 bar i däcktryck (kall luft) bör du alltså fylla på till 2,6 bar (2,3 + 0,3).

Att fylla på för mycket luft i däcken är inte farligt men det minskar rörelsen i däcksidorna och bilen upplevs hårdare i fjädringen, komforten minskar. En del hävdar att man minskar däckförbrukningen med högt däcktryck men vinsten är mycket liten. Våra mätningar på auto motor & sport visar att en ökning med 0,5 bar över rekommenderat tryck gav måttliga 1,2 procent lägre bränsleförbrukning. Även en tokhöjning med 2,0 bar över rekommenderat tryck gav inte mer än 3,3 procent lägre förbrukning. Då har också all komfort försvunnit.

En sänkning med 0,5 bar under rekommenderat tryck ger 3–4 procent ökad bränsleförbrukning. 1,0 bar under rätt däcktryck innebär en fördubbling, alltså 6–8 procent ökad förbrukning. För lågt däcktryck är inte ovanligt och många kör helt ovetandes med alldeles för lågt tryck, vilket ökar driftkostnaderna med ökat däckslitage och högre bränsleförbrukning. En god regel är att kolla däcktrycket minst en gång i månaden.

Tänk på att det räcker med en kort körsträcka för att temperaturen ökar i däcken, och därmed också trycket. Har du kört tre kilometer eller mer har däcktrycket ökat med 0,3 bar. För att fylla på rätt måste du alltså öka däcktrycket med 0,3 bar över det tryck som biltillverkaren rekommenderar.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kontrollerar alltid däcktrycket innan en långresa.
48
29