Lättviktsdesign 20 år före BMW i8
BMW har haft många olika toppmodeller – under 1970-talet hette den M1 och senare under 2000-talet kom Z8. Däremellan fanns också 8-serien, men BMW hade något ännu häftigare på gång under början av 1990-talet.
Konceptbilen Nazca M12 fick samma V12-motor som 8-serien med 300 hästar. Den kunde också skryta med både kolfiberkaross och kolfiberchassi vilket gav en tjänstevikt på 1,1 ton.
Rolig fakta: Måsvingedörrar och ”360-gradersvy” tack vare glastaket och att motorhuven och bakluckan hängde ihop.
En fransk shooting brake
Maffiga och konstiga konceptbilar har Citroën alltid varit duktiga på. Citroën Numero 9 hör till den förstnämnda kategorin och bjuder på ett imponerande formspråk, inte helt olikt en shooting brake.
Efter nedläggningen av C6 har Citroën varit i behov av en ny toppmodell som ska säljas under varumärket DS. Numero 9 är låg, lång och bred. Under skalet finns ett hybridsystem med 295 hästar som fixar 3,5 mil på eldrift.
Det är inte helt uteslutet att Citroën Numero 9 faktiskt sätts i produktion, men framför allt ska den visa framtidens designspråk på andra modeller. Bring it on!
Rolig fakta: Designdragen fick vi se redan 2010 i form av konceptbilen Metropolis – lika läcker den!
Amerikansk teknikfest
Nu skulle Cadillac minsann sätta konkurrenterna på plats en gång för alla, tyckte General Motors, och slog till med konceptbilen Voyage.
Ingredienserna låter lockande: lågt luftmotstånd, glastak som sträckte sig hela vägen från vindruta till baklucka och som mörkades ned med ett knapptryck, led-lampor fram och bak, gps-navigation, backkamera och massagestolar. Redan 1988!
Rolig fakta: Cadillac Voyage hade inga dörrhandtag. Föraren hade en infraröd fjärrkontroll som öppnade bilen.
Kopparexpressen
Superbilar kanske inte är det första du tänker på när det gäller Peugeot, men på Parissalongen 2012 stod en riktig läckerbit i form av konceptbilen Onyx, där det verkligen inte bara är hårdplast och tråkig kolfiber som gäller.
Nej, Peugeot använder återvunna tidningar på instrumentpanelen, filt på stolarna och handknackad koppar på karossidorna. Om inte det övertygar dig finns en V8-dieselmotor från Le Mans-racern 908 som ger 600 hästkrafter och hybridsystemet kan ge en ”boostfunktion” på 80 hästkrafter. Kom igen Peugeot, tryck på gröna knappen och sätt den i produktion!
Rolig fakta: Med en tjänstevikt på 1,1 ton räcker de 680 hästkrafterna ganska långt.
Lyxig men lätt Volvokombi
Någon produktionsversion av Volvo VCC, eller Versatility Concept Car, har vi fortfarande inte sett trots att det är tolv år sedan den visades upp.
Det här är en lyxig kombi som trots det inte väger mer än 1,3 ton – det är 400 kilo mindre än dagens V70 – tack vare kolfiber och aluminium. Och titta på designen, med ”självmordsdörrarna”!
Rolig fakta: Nästa generation V70 blir betydligt lyxigare och döps dessutom om till V90. Kanske hämtar den några designdetaljer från VCC?
Mer turbindrift åt folket
Det fanns flera amerikanska experimentbilar under 1960-talet med turbinmotorer. Även Volvo provade på turbindrift i konceptet ECC, som senare blev S80. Men då var turbindriften som bortblåst.
2010 gav sig också Jaguar in på turbinlinjen med C-X75. Tillsammans med fyra elmotorer hamnar effekten på 800 hästkrafter. 0–100 på 3,4 sekunder!
Rolig fakta: Turbinmotorer brukar vanligtvis ge mycket effekt trots låg vikt, men dra mycket bränsle. Här kombinerar Jaguar alltså turbinen med elmotorer och batterier, som visserligen ökar vikten, men som också sänker förbrukningen.
En ljudlös speedster
Efter återlanseringen av märket har Mini knappast varit återhållsamma med olika modellvarianter på Minikonceptet: vi har bland annat fått en suv, en coupésuv, en coupé och otaliga koncept.
Ett av dem är Mini Superleggera Vision där bara namnet lovar gott. Resten är lika bra. Detta är en slags speedster med låg tjänstevikt tack vare användning av aluminium.
Rolig fakta: Mini Superleggera är eldriven, så du kan cruisa runt i stan och njuta av två miljarder kilometer takhöjd helt ljudlöst.