Se leveransen av en Lamborghini Aventador Super Veloce

"Jultomten" kom lite sent i år till San Diego i USA, men nu kan vi se hur en Lamborghini Aventador LP750-4 Super Veloce ser ut när den fraktas till sin första ägare. Mycket plast blir det!

Går man i exklusiva klädbutiken på fina gatan och handlar något brukar det bli inslaget i en lyxig påse. En snygg förpackning är en del av känslan när man köper något riktigt fint (och dyrt).

Och vad kan vara finare (och dyrare) än en Lamborghini Aventador LP750-4 Super Veloce? Vi pratar inte lyxig bärkasse i det här fallet men det är ändå intressant att se hur en av marknadens finaste supersportbilar levereras till kund. Bilhandlaren är Lamborghini San Diego/O'Gara Coach La Jolla i Kalifornien, USA.

"Plastpåsen" på utsidan skyddar lacken och minskar arbetstiden hos handlaren eftersom det inte behövs någon avfettning, tvätt eller liknande. Plasten är verkligen skräddarsydd med öppning på förarsidan och vindrutan med dragkedjor. Hål ger motorn ventilation vid start. Även på insidan är det gott om plastskydd på alla ytor.

Hur nya bilar ska leveransskyddas på bästa sätt är en fråga som stötts och blötts i många år. Merparten av bilarna skickas iväg från fabriken i öppna biltransporter och då är det omöjligt att undvika smuts och ibland stenskott.

De bilar som fraktas med tåg kan få "flygrost", alltså små järnpartiklar som slits loss från rälsen/bromsarna och sedan fastnar i lacken. Även från dubbdäck kan det komma flygrost och ge rätt elaka lackskador om man inte åtgärdar det snabbt. Bilar som transporteras med fartyg behöver rostskyddas för att inte påverkas av saltvattnet. Skyddet kan bestå av ett vaxskikt, eller motsvarande.

Vaxhinnan och smutsen måste bort innan bilen kan levereras till kund, vilket lägger arbetstid hos handlaren och tid är pengar som vi alla vet. Dessutom finns alltid risken att det stressas med arbetet och bilen blir kanske inte perfekt ren, eller så har man otur (oskicklighet) och får tvättrepor i den helt nya lacken.

Volvo Cars införde ett liknande plastskydd på sina bilar för två år sedan. Att inte fler biltillverkare har specialskräddad "plastpåse" beror främst på kostnaden. Vi har inte lyckats få någon officiell bekräftelse men personer med insyn hävdar att en specialskräddad plastpåse med alla sina tillbehör kostar biltillverkaren 3.000–4.000 kronor. Och i slutändan är det bilköparen som får ta den kostnaden.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det finns ingen härligare känsla än att sätta sig i en sprillans ny bil!
269
17

Mer att läsa

Igår
BMW Z4 Roadster har nått sitt slut efter 14 år – nu väntar Z5