Nytt rekordår: 345.000 bilar under 2015

Svensk bilhandel har slagit klackarna i taket under 2015. Det gamla rekordet från 1988 slogs och totalt såldes det 345.053 personbilar, en ökning med 13,5 procent. Flera biltillverkare gjorde sitt bästa år någonsin under 2015 och flest bilar sålde Volvo Car Sverige, 71.221 stycken. Gamla trotjänaren V70 säljs för sista året och avslutar med flaggan i topp som Sveriges mest populära modell.
Annons

Upp med händerna: vem hade trott att gamla Volvo V70 skulle sälja bäst av alla bilmodeller i Sverige – även sista året? Årsmodell 2016 är ”grand finale” för V70 och XC70 som båda sålts i Classic-utförande med extra mycket utrustning. 28.613 V70/XC70 registrerades under 2015 och nästan alla var dieselmodeller, 26.349.

Totalt har Volvo Cars Sverige en marknadsandel på 20,6 procent och sålde sammanlagt 71.221 bilar under 2015. Ökningen jämfört med fjolåret för Volvo blev 15,8 procent, man presterade alltså något bättre än branschen i snitt (13,5 procent) och anledningen till det kan nog till stor del tillskrivas den mycket lyckade kampanjen ”Made by Sweden”.

När V70/XC70 snart tackar för sig så förstår vi att nya Volvo S90 och kombimodellen V90 står i startgroparna för att ta över stafettpinnen. Det ska bli spännande att se hur Volvo Cars Sverige väljer att prissätta dessa förmodade storsäljare och om de kan bli lika framgångsrika som sina föregångare.

Volkswagen ligger hack i häl på Volvo och i den svenska försäljningsstatistiken för 2015 hittar vi VW Golf på andraplatsen med 22.778 bilar, en ökning med hela 35 procent jämfört med 2014. Volvo XC60 (14.834) och Volvo S60/V60 (14.698) tar plats tre och fyra men på femte plats kommer VW Passat med 14.392 bilar. Som vi ser är det väldigt tajt och med lanseringen av laddhybriden Passat GTE (med sitt låga förmånsvärde) hoppas förstås Volkswagen på att kunna svinga upp Passaten till tredjeplatsen.

Volvo Cars Sverige noterar sitt bästa försäljningsår någonsin och det gör även stora återförsäljare som Volkswagen Personbilar, Audi Sverige, Skoda Sverige och Seat Sverige.

Men det finns även de som klarade sig mindre bra på den svenska marknaden under 2015. Största tappet visar Chevrolet som gick ned med 85 procent men det är förstås på grund av GM:s beslut att upphöra varumärket i Europa. Alfa Romeo är i skriande behov av nya modeller och under 2015 gick man ner 25,6 procent och sålde inte mer än 125 bilar. Bland de medelstora varumärkena var det Citroën (–6,0 procent, 5.352 bilar) och Hyundai (–8,7 procent, 9.086 bilar) som tappade mest.

Ett märke som ökade hela 100 procent var Rolls-Royce, fast förklaringen är att försäljningen gick upp från en till två bilar. En annan positiv siffra är Jaguar som ökade med 32 procent under 2015, upp från 177 till 234 bilar. Även Mini ökade rejält och sålde 2.795 bilar mot 1.646 under 2014, en ökning med 69,8 procent.

Totalt ökade alltså marknaden till nya rekordsiffran 345.053, vi får gå ända tillbaka till 1988 för att hitta gamla rekordet på 343.963 bilar. 2015 blir därmed det åttonde året då det sålts mer än 300.000 bilar på ett år i Sverige.

Andelen miljöbilar under 2015 blev 17,5 procent och 8.577 supermiljöbilar (CO2-utsläpp på max 50 g/km) registrerades. Trots uppmärksamheten kring ”dieselgate” ökade antalet dieselbilar med 11,1 procent under 2015, andelen är nu uppe i 58,0 procent.

Annons
Annons
Rulla till toppen