Mercedes E-klass läcker ut en vecka i förväg – bilder och fakta

Officiella bilder på nya Mercedes E-klass – bara att tacka och ta emot. Nu får vi äntligen se designen och kan ta del de tekniska uppgifterna. Nya E-klass växer i storlek och blir mer tekniskt avancerad än S-klass. Risk för intern kannibalism?

Man kan ju undra om den tyska sajten Auto-Presse har bläddrat fram en sida för långt i almanackan? Den officiella premiären för nya generationen Mercedes E-klass är först nästa måndag, 11 januari, på Detroitsalongen. Men det hindrar inte Auto-Presse att lägga upp officiella bilder och fakta om nya E-klass.

Som ni nog minns presenterade Mercedes inredningen i nya E-klass redan för en månad sedan (klicka på länken för att läsa mer). I somras hade man också ett teknikseminarium kring E-klass där många av detaljerna gick att studera. Men nu får vi alltså se exteriördesignen också och ta del av många faktauppgifter.

Väntat är att nya E-klass, den tionde generationen, lånar drag från både C-klass och S-klass. Men det står nu klart att den gamla metoden att låta tekniken från S-klass "sippra ner" till de andra modellerna inte håller längre. Nya E-klass blir på många sätt en mera tekniskt avancerad bil än S-klass och risken för intern kannibalism ska nog inte underskattas, speciellt inte när man tittar på prislappen.

Tionde generationen E-klass växer i axelavstånd med 65 millimeter till 2.939 millimeter. Totallängden ökar med 43 millimeter till 4.923 millimeter. Den långa motorhuven på sedanmodellen ges ett kort överhäng fram och så är även fallet bak. Vi kan därmed redan nu gissa att kombimodellen blir ännu rymligare än sin föregångare. Aerodynamiskt har Mercedes överträffat sig själva (igen) och hävdar att nya E-klass har en luftmotståndskoefficient på endast 0,23.

Som S-klass blir även E-klass till stor del självkörande, men inte riktigt. Den aktiva farthållaren håller distansen till framförvarande fordon i hastigheter upp till 210 km/h. Förmågan att på egen hand filköra och ta hänsyn till andra fordon fungerar upp till 130 km/h, då ingår också en viss förmåga till kurvtagning. Givetvis kan E-klass läsa av vägskyltar och självständigt anpassa hastigheten. När blinkers används kontrollerar bilen först att filbytet verkligen är säkert och att det inte finns något fordon i döda vinkeln.

De nya, aktiva LED-strålkastarna arbetar med vardera 84 lysdioder som kan vridas och tändas/släckas individuellt för att skapa olika ljusbilder och även blända av för mötande – samtidigt som resten av vägen behålls upplyst. Bilförarens smartphone är förstås en viktig del av infotainmentsystemet i E-klass men det går även att använda mobilen som tändningsnyckel, man ska alltså inte behöva den fysiska bilnyckeln för att låsa upp och start.

Det har ju ryktats att nya E-klass ska få en ny generation sexcylindriga, raka motorer. V6:orna ska alltså överges till förmån för de mera vibrationsfria, raka sexorna. Något sådant berättar dock inte Auto-Presse om. Däremot får vi veta att grundmodellerna E 200 och E 220d får fyrcylindriga motorer där dieseln är en nyutvecklad motor. Instegsmodellen E 200d ger 110 kW/150 hk och den starkare E 220d ger 143 kW/195 hk. Den sistnämnda ska inte dra mer än 3,9 l/100 km och ha ett CO2-utsläpp på 102 g/km.

Bensinmodellerna med raka fyran ger antingen 135 kW/183 hk eller 180 kW/245 hk. Starkaste dieselsexan ger 190 kW/258 hk med 620 Nm. En intressant modell blir laddhybriden E 350 som kombinerar en fyrcylindrig bensinmotor med en elmotor som ska ge en elektrisk räckvidd på 30 kilometer. Sammanlagda systemeffekten blir 205 kW/279 hk med 600 Nm.

Ska vi vara lite elaka och svära i kyrkan så är faktiskt laddhybriden E 350 inte riktigt i nivå med nya konkurrenten Volvo S90 T8 AWD. På pappret slår Volvo sin Mercedes-konkurrent med fem mils elektrisk räckvidd, 407 hk och 640 Nm med en förbrukning (enligt EU-cykeln) på 1,9 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 44 g/km.

Relaterade artiklar

MB_EKlass_003.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_004.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_005.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_002.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_001.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_007.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_008.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_006.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_009.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_010.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_011.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_012.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_015.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_013.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_016.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_014.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_017.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Ser väldigt bra ut. Jag gillar designen på nya Mercedes E-klass!
685
197

Mer att läsa

Idag
Provkörd: Kia Optima Sportswagen och Optima Plug-in Hybrid
Igår
Audi A9 blir en helt ny toppmodell med eldrift – kommer 2020