Audi visar upp sitt nya ”ansikte”, kommande suv och avancerad teknik

Med "Audi e-tron quattro concept study" smygvisas den helt elektriska suvmodell som kommer redan 2018. Med över 500 hästar och 50 mils räckvidd är Audi beredda att konkurrera med Tesla Model X. Konceptet visar också Audis kommande formspråk, skulle du vilja ha samma frontdesign på din nästa A4 och A6?

Elektronikmässan CES i Las Vegas, Consumer Electronics Show, har blivit något av en "bilshow" bredvid alla andra tekniska konsumentprodukter som premiärvisas. Helt uppenbart växer bilarnas tekniksystem ihop med bilförarnas smartphones och hemelektronik. Via nätets alla möjligheter skapas helt nya tjänster. En bil är inte enbart ett transportmedel längre, den är sömlöst integrerad i en trådlös tillvaro där (nästan) allt är möjligt – inklusive autonom körning.

Biltillverkarna försöker överglänsa varandra på CES i Las Vegas och helt uppenbart finns det starka kopplingar mellan bilindustrin och företagen som levererar både mjukvara och hårdvara. CES inleddes till exempel med Nvidias premiärvisning av nya superdatorn Drive PX 2 som Volvo ska använda i kommande, autonoma XC90.

Audi är givetvis på plats i Las Vegas och det har blivit något av en tradition. Här fick vi till exempel för första gången se inredningen i nuvarande A3-generationen, liksom TT:s digitala huvudinstrument som allt fler Audimodeller har. Där premiärvisade man förra året konceptbilen Audi Sport quattro laserlight med de nya strålkastarna som använder laser istället för xenon. Det här året väljer Audi att visa upp ännu en ny inredning med ännu mera avancerad teknik, som händelsevis inte ser ut att vara allt för långt bort från serieproduktion.

Dessutom visar man upp "Audi e-tron quattro concept study", en elektrisk suvmodell med räckvidd på upp till 50 mil och stora likheter med den seriemodell som ska komma 2018. Suvmodellen har tre elmotorer med en sammanlagd toppeffekt på 370 kW (503 hk) och som namnet antyder innebär det drivning på alla fyra hjulen. Batteripaketet har en kapacitet på hela 95 kWh och om den siffran verkar välbekant på något konstigt sätt så tänker ni förmodligen på en amerikansk elbilstillverkare på Västkusten…

Audi e-tron quattro concept study har teknik för autonom körning, något som Audi utlovar till serieproduktion inom en nära framtid – kanske i nästa generation A8? "Hjärnan" i det autonoma systemet är den centrala förarassistansstyrenheten, kallad zFAS (zentrale FahrerAssistenzSteuergerät) som Audi utvecklat med TTTech, Mobileye, Nvidia och Delphi. Förutom att göra bilen självkörande används tekniken också för att förbättra kartor och kan i realtid rapportera om avvikelser, till exempel ett vägarbete, upp till "molnet".

Audi kommer att kunna dra nytta av den uppdaterade databasen från Here-kartorna (tidigare en del av finska Nokia) som man köpte upp tillsammans med BMW och Daimler AG i december 2015. Livedatan i Here-kartorna gör det möjligt att utvärdera all typer av förändring och känna igen eventuellt farliga situationer i realtid. Förutom kartorna har Here-systemet även en databas med information om hotell, företag, parkeringsplatser samt events.

Designen på Audi e-tron quattro concept study sägs vara en försmak på det som komma skall. Frågan är om ni som kör till exempel A4, A5, A6 och Q5/Q7 skulle vilja ha en liknande grill på er nästa Audi?

Helt nytt i Audi e-tron quattro concept study, som först visades på Frankfurtsalongen i höstas, är en ny digital interiör – "Audi virtual dashboard". Där hittar vi bland annat en central, välvd oled-skärm (skärmen är så tunn att den kan böjas) i storleken 14,1 tum med upplösningen 2240x720 pixlar. Ytterligare två pekskärmar sitter i mittkonsolen. Bakom skärmarna finns en ny plattform för infotainmentsystemet med bland annat snabbare uppkoppling på upp till 300 Mbit/sekund.

Under det här året kommer Audi connect SIM, ett permanent inbyggt simkort som inte kräver någon aktivering och ger automatisk roaming inom EU (utan nationsavgifter). De här tjänsterna dyker först upp hos nya Audi A4 och Q7. Under 2016 inleder Audi också den nya tjänsten "Car-to-X" där varningsinformation, exempelvis vid halka, rapporteras upp i molnet och sedan kan spridas till andra Audi-ägare (med liknande utrustning) i samma område.

Relaterade artiklar

Audi_CES_004.jpg
Bildlänk
Audi_CES_002.jpg
Bildlänk
Audi_CES_003.jpg
Bildlänk
Audi_CES_005.jpg
Bildlänk
Audi_CES_007.jpg
Bildlänk
Audi_CES_006.jpg
Bildlänk
Audi_CES_001.jpg
Bildlänk
Audi_CES_011.jpg
Bildlänk
Audi_CES_010.jpg
Bildlänk
Audi_CES_008.jpg
Bildlänk
Audi_CES_012.jpg
Bildlänk
Audi_CES_014.jpg
Bildlänk
Audi_CES_013.jpg
Bildlänk
Audi_CES_015.jpg
Bildlänk
Audi_CES_009.jpg
Bildlänk
Audi_CES_018.jpg
Bildlänk
Audi_CES_016.jpg
Bildlänk
Audi_CES_017.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Fantastiskt snygg design! Jag vill gärna se samma front på kommande A4 och A6!
314
535

Mer att läsa

Idag
Udda platser: Besök Sveriges märkligaste bilkyrkogård
Igår
Får man krossa rutan i en varm bil för att rädda en hund?
  • Quiz: Hur mycket kan du om bilteknik?
    Som bilnörd vet du förstås vilken modell som var först med turboladdning, eller vilka bilar som styr med bakhjulen. Men det blir svårare än så – glöm inte att utmana polarna!