Första provturen i Koenigsegg Regera – ingen saknar växlingarna

En provtur i nya Koenigsegg Regera med företagets grundare Christian bakom ratten – behöver vi säga mer?! Att köra på allmänna vägar i början av januari med minusgrader och cirka 1.500 hk på bakhjulen borde vara svårt – men Christian visar hur snäll Regera kan vara.

Ingen bilintresserad människa kan ha undgått "bomben på Genèvesalongen", det vill säga premiärvisningen av Koenigsegg Regera förra våren. Christian von Koenigsegg och hans team från Ängelholm slog alla med häpnad när de visade upp en helt ny bilmodell – som dessutom saknade konventionell transmission.

Någon provkörning av Koenigsegg Regera har inte varit aktuell ännu, utvecklingsarbetet pågår fortfarande. Men uppenbarligen har man kommit ganska långt, om vi får tro Koenigseggs egen copywriter och redaktör Steven Wade. Ni som känner igen namnet minns nog att Steven, eller "Swade" som han kallats ibland, drev sajten Saabsunited.com för några år sedan.

Steven Wade må vara anställd hos Koenigsegg men det är ytterst sällan han får tillfälle att provköra någon av bilarna. Och, som Steven noga understryker, han är bilnörd först och främst – sedan anställd. I en personlig text beskriver Steven hur det var att provåka Koenigsegg Regera (klicka på länken för att hoppa dit). Och ni som vill uppleva hur det var kan se det i videoklippet ovan.

Koenigsegg Regera är en hybridbil som låter de tre elmotorernas kraft stötta förbränningsmotorn och det finns ingen konventionell växellåda. Man kallar transmissionen för "KDD, Koenigsegg Direct Drive". Sammanlagt ger elmotorerna cirka 700 hk och V8:an 1.100 hk. Alla hästarna finns dock inte närvarande vid samma varvtal så man kan inte förenkla det till att toppeffekten är 1.800 hk.

Batteripaketet lägger till en del vikt men å andra sidan går det att banta bort rätt många kilon också när det inte behövs en massa kugghjul i transmissionen. Hur transmissionen fungerar beskriver Christian von Koenigsegg i filmen ovan, men en mera detaljerad förklaring hittar vi i filmen nedan från Kyleengineers.

 

Källa: My First Drive In The Koenigsegg Regera

Relaterade artiklar

Koenigsegg_Regera_34_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_30_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_31_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_33_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_35_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_38_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_37_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_36_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_32_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_42_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_39_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_40_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_41_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_44_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_43_big.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_front.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_fronttwist.jpg
Bildlänk
Koengisegg_Regera_front_moretwist.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_side.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_rear_wing_down.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_rear_down_powerplug.jpg
Bildlänk
Regera-Drive-Rendering-1440.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_wing_up.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_rear.jpg
Bildlänk
Koenigsegg_Regera_interior.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Nu förstår jag hur transmissionen fungerar. Tror jag...
139
34