Volvos nya plan: Lansera särskild lyxbilsavdelning

Snart kan Volvo lansera en särskild avdelning för kunder som har gott om pengar och gärna vill betala för att göra sin Volvo mer personlig. "Arbetet är igång för att ta reda på vilka möjligheter som finns", säger produktchefen.
Annons

Volvo har fått blodad tand av försäljningen på sistone. Drömgränsen på en halv miljon bilar nåddes under förra året och den första lanseringsversionen av XC90, kallad First Edition, sålde slut på bara 48 timmar.

Dessutom har Volvo visat upp den superlyxiga specialversionen XC90 Excellence som blir ordentligt mycket dyrare än ”vanliga” XC90. Det finns en tydlig efterfrågan på att få göra sin nya bil mer personlig med exempelvis färg- och materialval, enligt Volvo.

Allt detta innebär att Volvo kan lansera en ny ”bespoke service”, skriver Autocar. Det skulle i princip bli en särskild avdelning som enbart fokuserar på att kunderna ska kunna personalisera sina bilar med exklusiva tillval och kanske också lansera särskilda specialversioner.

”Arbetet är igång för att ta reda på vilka möjligheter som finns där ute. Om vi gör något blir det förmodligen på samma sätt som Range Rover Autobiography. Men vi måste få till de grundläggande detaljerna först”, säger Iain Howat, produktchef på Volvo i Storbritannien, till Autocar.

Annons
Annons
Rulla till toppen