Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus släpper en blivande konkurrent till Mercedes-AMG GT – en läcker coupémodell med klassisk V8-motor och tiostegad automatlåda. Vad tycker du om designen?
Annons

Lexus överraskade publiken på Detroitsalongen när Toyotachefen själv, Akio Toyota, körde ut den nya coupémodellen LC 500 på scenen. Den här modellen är starten för ett sportigare Lexus med ”mer passion”.

Lexus svenska modellprogram består av CT, IS, GS, LS, NX, RX och RC, så självklart döps den nya modellen inte till EC, XT, RE, QT eller AC utan till LC. Det är ju uppenbart, eller hur!

Den nya modellen kanske inte har den extrema V10-motorn från nedlagda Lexus LFA men designen väger definitivt upp för det. Designen är till stor del hämtad från en tidigare konceptbil från Lexus som många tyckte såg riktigt läcker ut.

Och det är inte bara på utsidan som Lexus LC 500 levererar. Under skalet är chassit styvare än i LFA och det finns en hel del kolfiberpaneler för att hålla vikten nere. Tjänstevikten är dock inte officiell ännu.

Lexus använder ju Toyotas hybridteknik i flera modeller men här är det en klassisk V8-motor utan turbo som gäller, med 470 hästkrafter och 527 Nm. Det är samma motor som också finns i Lexus GS F och RC F. Det finns ett särskilt sportläge som tillåter en aggressivare ton från avgassystemet. 0–100 km/h går på 4,5 sekunder.

Även om vi gillar V8-motorer – och det finns ju verkligen inte många sådana kvar utan turbo eller kompressor – är det ändå lite underligt att Lexus LC inte är en hybridbil. Kanske kommer det som alternativ senare. Vi hade verkligen inte tackat nej till en prestandahybrid med elektrisk fyrhjulsdrift!

Kraften skickas till bakhjulen genom en tiostegad (!) automatlåda som är nyutvecklad av japanska Aisin. Den är både mindre och lättare än många åttastegade automatlådor, skryter Lexus.

Men det som väcker mest uppmärksamhet är designen och här finns många läckerbitar: svepande coupélinjer, den enorma Lexusgrillen, växlingspaddlar i magnesium, läder varvat med Alcantara och två olika stolsmodeller att välja på för sport eller komfort.

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Lexus överraskar: Snygg coupé med V8-sugmotor

Annons
Annons
Rulla till toppen