Kan chassit bli strömförande vid krock med en elbil?

Många tror att chassit kan bli strömförande och ge livsfarliga elchocker efter en krock med en elbil. Men det är inte sant, enligt Bo Ericsson VD för SFVF.

"Att gång på gång se hur bilägare och bilverkstäder ska bli uppskrämda för att vissa inte har sakkunskap och därmed ger vilseledande information gör mig irriterad", säger Bo Ericsson VD för SFVF, Sveriges fordonsverkstäders förening. 

Lars Hoffmann, expert på elsäkerhet i fordon på SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut, förklarar vad som händer med elbilen vid en krock.
"Traktionsbatteriet som driver fordonet är, till skillnad från det vanliga 12-voltsbatteriet, inte jordat i chassit. Vid en krock bryter elbilens säkerhetssystem kopplingen mellan traktionsbatteriet och drivlinans kraftelektronik." 

"Batteriet har ingen elektrisk potentialskillnad mot omgivningen. Och eftersom det inte finns någon potentialskillnad, spänning, kan man utan risk röra vid fordonet. Inte ens om säkerhetssystemet fallerar och ledande föremål kortsluter batteriets båda poler kan man få en stöt. Traktionsbatteriet har en inbyggd smältsäkring som då hanterar felströmmen och brinner av", säger Lars Hoffmann. 

SP, Autoliv, Volvo och flera andra aktörer tagit fram en vägledning för riskfaktorer för bland annat räddningstjänsten. Läs hela rapporten här.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är inte (extra) orolig för att krocka med en elbil.
186
24

Mer att läsa

Idag
Mazda RX-9 kommer tillbaka 2019 med 400 hk – hoppas vi
Igår
Jeremy Clarkson avslöjar årets 10 absolut värsta bilar