De flesta bilmodeller har väl haft sina ”highs and lows” – Volkswagen Golf GTI har ju till exempel inte alltid fått lysande betyg utan fläskade på sig ganska ordentligt under 1990-talet. Lincoln Continental är en annan modell som hade stjärnstatus för länge sedan men som har bleknat för varje år till att bli en intetsägande kopia.
Men nu är det nya tag hos Lincoln. Superläckra konceptbilen Continental har gått och blivit produktionsfärdig och den ser nästan lika häftig ut nu.
Vi börjar med det grundläggande: Lincoln Continental är en lyxig och fyrhjulsdriven sedanmodell med V6-motor på 400 hästkrafter och 540 Nm. Den har fått en del kritik för att den baseras på en relativt simpel och framhjulsdriven plattform (samma som Ford Mondeo) men Continental har en hel del annat att kontra med.
Låt oss göra en djupdykning i det som Lincoln har gjort så rätt, så rätt.
Den ska vara riktigt bekäm…
Det är faktiskt ganska befriande att läsa ett pressmeddelande som inte fokuserar på sportig fjädring och dynamisk karaktär. Lincoln Continental är istället en elegant och ”effortlessly powerful” sedanmodell som levererar ”diskret lyx till bilvärldens mest krävande kunder”. Bra!
För att förbättra ljudkomforten finns laminerade akustikrutor och aktiv bullerdämpning med ett system som spelar in buller och skickar ut en motsignal i högtalarna.
…men den är inte helt oäven i kurvorna
Pressmeddelandet nämner inte precis några varvtider på Nürburgring men faktum är att Lincoln Continental har ett fyrhjulsdriftssystem med aktiv momentstyrning som skickar sätt mängd kraft till rätt hjul för att undvika över- eller understyrning. Det finns också ett särskilt sportläge för dämparna och adaptiv styrning.
Den är pepprad med Lincolnloggor
Den nya signaturgrillen består av små Lincolnlogotyper och de återfinns också i led-strålkastarna. När föraren närmar sig bilen sätts lamporna på med en flytande rörelse – inte allt på en gång, alltså. Snyggt.
Dörrhandtagen är riktigt häftiga…
Längs sidan löper en tunn list som också huserar dörrhandtagen. Tekniken som öppnar dörren kallas E-latch. Det räcker att ta tag i handtaget så skjuts dörren upp. På samma sätt finns en softclose-funktion som stänger dörren sista biten. Du kan se hur det fungerar i filmen nedan.
…och stolarna är supermysiga
Framtill finns så kallade Perfect Position Seats som är inspirerade av privatplan och kan justeras på 30 sätt. Självklart med massage och kylning.
Baksätet är inte heller så dumt
Massage och kylning finns även baktill där passagerarna dessutom har egna kontroller för klimatanläggning, ljudsystem och solskydd. Vi älskar de låga och väldigt breda nackstöden.
Made in America
Lincoln Continental ska byggas i Michigan och försäljningen kör igång i höst.