Opel återigen i blåsväder för höga dieselutsläpp

Reportern filmar med dold kamera – men Opel kallar inslaget för "falska anklagelser" och hävdar att mjukvaruuppdateringen som görs i Opel Zafira handlar om att AdBlue-enheten skickar ut felaktiga signaler.

Belgiska VRT har filmat med dold kamera när två Opel Zafira får en mjukvaruuppdatering hos verkstaden.

Opel anklagades i oktober för att ha fuskat med dieselutsläppen på samma sätt som Volkswagen – något som Opel dementerade.

Enligt en tysk miljöorganisation skulle en Opel Zafira 1,6 CDTi haft betydligt lägre utsläpp när den testades med stillastående bakhjul. Men när bakhjulen sattes i rullning ökade utsläppen kraftigt.

Nu är Opel återigen i blåsväder för dieselutsläppen. Enligt den belgiska tv-kanalen VRT har Opel i hemlighet installerat en ny version av mjukvaran i bilarna som varit inne på service för att sänka utsläppen av kväveoxider. VRT har filmat med dold kamera och på mekanikerna låter det som att uppdateringen har med utsläppsnivåerna att göra.

VRT har testat två exemplar av Opel Zafira med dieselmotorn på 1,6 liter. I båda fallen har utsläppen varit betydligt lägre efter uppdateringen än innan.

Opel kallar detta för falska anklagelser och påstår att det inte förekommit någon form av fusk med dieselutsläppen.

"Den nämnda serviceuppdateringen har inget att göra med att förändra utsläppsnivåerna", skriver Opel i ett uttalande.

Gul stapel är innan mjukvaruuppdateringen, grå stapel är efter uppdateringen.

"Vi har inte fått tillräckligt med information från den här undersökningen för att få en klar bild av hur testerna gjordes", säger Michel Retour på Opel i Belgien.

Enligt Opel ska uppdateringen lösa ett problem med att AdBlue-styrenheten skickar ut felaktiga signaler som kan tända en varningslampa inne i bilen. I Belgien ska den här uppdateringen omfatta 309 bilar. Opel ska ha tagit upp och diskuterat mjukvaruuppdateringen med tyska myndigheter.

De två bilarna som VRT testade släppte ut fem respektive nio gånger mer kväveoxider än EU-normen tillåter. Efter uppdateringen släppte bilarna ut 2,8 respektive 2,5 gånger mer än normen.

"Misstanken är att de gör utsläppsuppdateringar i tysthet. Det kan vara så att det inte pågår något olagligt här, men det finns fortfarande en del viktiga frågor att besvara", säger Nick Molden, chef för Emissions Analytics.

Opel vill helst inte uttala sig innan testresultaten har granskats.

"Först och främst vill jag klargöra att vi inte gjort någon teknisk uppdatering när det gäller utsläpp eller utsläppskontroll. Sedan vill jag påpeka att utsläppsmätningar är komplexa. Vi har inte fått tillräckligt med information från den här undersökningen för att få en klar bild av hur testerna gjordes. De här testerna följde inte protokollen för de officiella mätsystemen", säger Michel Retour, talesperson för Opel i Belgien till VRT.

På frågan om varför utsläppen skiljde sig så mycket mellan innan bilen fick uppdateringen och efteråt, svarar han:

"Jag vill inte kommentera det, vi har skickat rapporten till Opel i Tyskland och de ska försöka analysera den."

Renault ska återkalla 16.000 bilar för att sänka utsläppen av kväveoxider i suven Captur. Ytterligare 700.000 bilar kallas in för "frivillig kontroll".

Läs alla nyheter om Dieselgate här.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är övertygad om att det "bara" är Volkswagen som fuskat med utsläppen – ingen annan.
55
145

Mer att läsa