Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Med ett pris på i runda slängar tio miljoner kronor borde den här bilägaren vara varsam med sin Porsche 918 Spyder. Men å andra sidan är Porschen inget museiföremål, utan byggd för att användas. Vad tycker du är rätt?
Annons

Som vi berättat tidigare har Porsche avslutat produktionen av 918 Spyder. Antalet tillverkade bilar är lika många som modellnamnet och de få exemplar som letat sig ut i begagnathandeln uppvisar inget nämnvärt värdefall, snarare så ökar priserna.

Men hur förhåller man sig till en bil som har ett värde som är lika stort som ett helt villakvarter i Norrland? Ska en Porsche 918 Spyder stå under täcke i varmgarage med noga reglerad luftfuktighet – eller ska man faktiskt använda bilen?

Det finns nog lika många svar som det finns bilägare men i filmen ovan från USA ser vi hur den här Porscheentusiasten resonerar. Han kör helt enkelt till den lokala dragstrippen i Atlanta och mäter krafterna med andra bilar. Fort går det, dessutom, låga 10:or är imponerande. När ”Supercar Driver” gjorde sitt test av den heliga treenigheten noterade de 10,65 på Santa Pod i England.

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Rätta takter: kör dragrace med Porsche 918 Spyder

Annons
Annons
Rulla till toppen