Dieselgate var en öppen hemlighet inom Volkswagen

Nästan alla chefer som hade något med motorernas utsläpp att göra visste om manipulationerna – eller var direkt involverade, enligt huvudvittnet i Volkswagenskandalen.
Annons

När den stora utsläppsskandalen avslöjades hävdade Volkswagen att fuskmjukvaran – som sänkte utsläppen när bilarna testades i laboratorium – utvecklades av ett fåtal ingenjörer och att ingen högt uppsatt chef visste om fusket.

Nu kommer nya uppgifter som ifrågasätter det.

Ett huvudvittne i Volkswagens stora utsläppsskandal hävdar att nästan alla chefer som hade något med motorernas utsläpp att göra visste om manipulationerna eller var direkt involverade.

Uppgifterna kommer från en person som jobbar med motorutveckling inom Volkswagenkoncernen och publiceras i Süddeutsche Zeuting. Personen ska själv ha varit involverad i fusket.

Ingenjörerna ska ha fått order från styrelsen att utveckla en ”snabb och billig lösning för rena dieselmotorer, framför allt för USA-marknaden”. Det enda alternativet till att utveckla fuskläget var att informera styrelsen om att ingenjörerna inte kunde hitta någon lösning.

Enligt de här uppgifterna var det alltså inte alls någon hemlighet på avdelningen att Volkswagen fuskade. Fuskläget ska ha diskuterats på ett möte redan 2006 och en uppgiftslämnare ska ha informerat en chef utanför avdelningen – utvecklingschefen Heinz-Jakob Neusser – 2011. Men han gjorde inget med uppgifterna.

Men enligt en högt uppsatt Volkswagenchef, som vill vara anonym, skulle dock den här typen av tyst överenskommelse inte vara möjlig inom koncernen.

”Att hålla en hemlighet för mer än två eller tre personer är ett omöjligt uppdrag inom Volkswagen”, säger källan till Forbes.

En talesperson för Volkswagen har avböjt att kommentera uppgifterna, som han kallar för ”spekulationer”, skriver Reuters. Volkswagen har anlitat advokatfirman Jones Day för en utredning som pågår just nu.

Annons
Annons
Rulla till toppen